Maar hoe kies je dan de kanalen die het beste bij jouw onderneming aansluiten? Hieronder lees je alles wat je daarover moet weten, van de overwegingen vooraf, tot de verschillende soorten social media kanalen en de 7 belangrijkste kanalen met hun voor- en nadelen.

In dit artikel gaan we in op:

  • Voorbereiding op het kiezen van de juiste social media kanalen
  • Verschillende soorten social media kanalen
  • De 7 belangrijkste social media kanalen en hun voor- en nadelen

Voorbereiding op het kiezen van de juiste social media kanalen

De verschillende social media kanalen die we hieronder gaan bespreken, hebben elk hun voor- en nadelen. Welke daarmee het beste bij jouw business past, hangt dan ook af van je eigen criteria.

Het is hoe dan ook tijdrovend om op alle social media kanalen tegelijk actief te zijn, zeker voor bedrijven die er hun eerste stappen gaan zetten. (Voor grote bedrijven met een uitgebreide marketing afdeling is het natuurlijk een ander verhaal.) Je verdeelt dan je tijd, aandacht en budget te veel om de meeste impact te kunnen maken.

Daarom beginnen we met een aantal factoren die belangrijk zijn om over na te denken, zodat je uit de verschillende social media kanalen kunt kiezen welke voor jou de beste keuze zijn.

Doelgroep

Welke doelgroep je wilt bereiken is zonder twijfel de belangrijkste keuze bij het selecteren van de social media kanalen waar jij je op gaat focussen. Het is belangrijk dat je een goed beeld hebt bij die doelgroep, wat hen beweegt en wat ze belangrijk vinden.

Want hoe beter jij je doelgroep kent, hoe beter je ook weet op welke social media kanalen ze zich bevinden. Veel kanalen bedienen namelijk een “eigen” doelgroep. En het is natuurlijk het beste om als bedrijf actief te zijn op het kanaal waar ook je doelgroep zich bevindt.

Zo bedient TikTok bijvoorbeeld een aanzienlijk jongere doelgroep dan Facebook en vind je op LinkedIn vooral professionals zodat dit kanaal bij uitstek geschikt is voor B2B bedrijven.

Behalve het kanaal zelf is het ook belangrijk om in beeld te krijgen wat voor content mensen daar bekijken en welke profielen ze volgen. Dat helpt je om de social media strategie die je op de kanalen van jouw keuze gaat hanteren zo efficiënt mogelijk in te zetten.

Trends en ontwikkelingen

De online wereld verandert snel, getuige de verschillende social media kanalen die in de afgelopen jaren zijn opgekomen (en weer ten onder zijn gegaan). Misschien ben jij nog bekend met Hyves, dat voor Facebook het grootste sociale netwerk in Nederland was.

Voordat je een keuze maakt uit de verschillende social media kanalen, is het daarom belangrijk om een beeld te hebben van de ontwikkelingen daar.

Dat sluit aan bij het kennen van je doelgroep: zo is de trend bijvoorbeeld dat jonge mensen minder actief zijn op Facebook zodat de gemiddelde leeftijd daar inmiddels flink hoger ligt dan een aantal jaar geleden.

Vooral wil je natuurlijk voorkomen dat je waardevolle tijd, geld en moeite gaat steken in de volgende Hyves, alleen maar om er na verloop van tijd achter te komen dat het kanaal van jouw keuze een stille dood aan het sterven is.

Tegelijkertijd biedt dit ook kansen. Door trends en ontwikkelingen van verschillende social media kanalen op de voet te volgen, ontstaat namelijk ook de kans dat je het kanaal dat het volgende social media pareltje kan worden op tijd ontdekt. Wanneer je het dan voor elkaar krijgt om – al voordat je concurrenten die kanaal ontdekken – een basis van volgers op te bouwen, heb je een gigantische voorsprong. Het nieuwe social media kanaal ontdekken voor de massa, dat is de droom van iedere social media marketeer!

Wat wil je bereiken?

Uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om het behalen van de doelstellingen op de social media kanalen die je kiest. En daarom is het bij je keuze uit de verschillende kanalen belangrijk om rekening te houden met die doelen.

Zo zijn Facebook en Instagram bij uitstek geschikt om je merkbekendheid en awareness te vergroten bij mensen met bepaalde voorkeuren en interesses, maar ook om een eigen groep volgers op te bouwen rondom je merk om nieuwe producten en aanbiedingen te kunnen promoten. Een kanaal als YouTube is bij uitstek geschikt om mensen te bereiken wanneer ze op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem of een tutorial die laat zien hoe je product werkt.

Verschillende soorten social media kanalen

Allereerst kun je grofweg onderscheid maken tussen verschillende soorten social media kanalen. Voordat we in de specifieke kanalen en hun voor- en nadelen duiken, daarom iets over deze onderverdeling. Ook dat kan je namelijk helpen in je zoektocht naar de kanalen die het beste bij jouw doelstellingen passen.

Social networking kanalen (Facebook, Twitter, LinkedIn) richten zich vooral op netwerken en het verbinden van mensen op basis van interesses en andere (demografische) kenmerken. Dit type social media kanaal leent zich daarom uitstekend voor het opbouwen van een eigen groep volgers rondom een interesse, of het bereiken van nieuwe mensen via hun interesses en wat zij belangrijk vinden.

Photo sharing social media kanalen (Instagram, Pinterest) richten zich op het verzamelen van visueel aansprekende content. Daarom lenen ze zich uitstekend voor voor restaurants die een visuele weergave van hun menu willen presenteren, maar ook voor professionals als (interieur-)designers of schoonheidsspecialisten die hun portfolio willen presenteren.

Veel consumenten raadplegen dergelijke profielen om een idee te krijgen van een bedrijf of ondernemer voordat ze met hen in zee gaan of voor ze besluiten er te gaan eten of winkelen. Bovendien gebruiken mensen deze platformen voor inspiratie, waardoor het een goede manier is om in beeld te komen bij een nieuwe doelgroep.

Video sharing kanalen (YouTube, TikTok) lijken op de foto kanalen, maar leggen de nadruk op video’s. Met name YouTube wordt om die reden ook veel gebruikt door mensen die op zoek zijn naar informatie of instructievideo’s. TikTok richt zich met name op vermaak, maar inmiddels zijn ook daar talloze grote accounts met vele volgers, die inspirerende en prikkelende filmpjes delen rond een bepaald onderwerp. Video kanalen zijn vooral interessant voor bedrijven die visueel interessante producten of diensten bieden, die zich bovendien qua onderwerp lenen voor uitleggende of inspirerende video’s.

De 7 belangrijkste social media kanalen van dit moment

We hebben hierboven uitgebreid stilgestaan bij verschillende typen kanalen en hoe je kunt nadenken over welke jouw doelen het beste steunen. Tijd voor een rondje langs al die verschillende social media kanalen en hun belangrijkste voor- en nadelen.

Facebook

Een overzicht van social media kanalen kan nog altijd nergens anders beginnen dan bij Facebook. Hoewel er voor Facebook – zoals hierboven al genoemd – Hyves was in ons land, kun je toch wel zeggen dat Facebook voor een groot deel heeft gedefinieerd hoe we social media kanalen zien en gebruiken. Moederbedrijf Meta heeft – met ook Instagram – een gigantisch deel van de social media wereld in handen en heeft de mogelijkheden van social advertising en het profiteren van alle gebruikersinformatie geprofessionaliseerd.

Voordelen van dit social media kanaal:

  • Gigantisch bereik
  • Het social media kanaal waar je ook een oudere doelgroep bereikt
  • Veel en uitgebreide targeting opties
  • Kom in gesprek met je doelgroep (via je eigen pagina, groepen of gesprekken onder posts)
  • Inspelen op interesses en wat mensen volgen

Nadelen van dit social media kanaal:

  • Jongeren zijn steeds minder actief
  • Mogelijk kwetsbaar door relatief veel schandalen

Instagram

Instagram is een social media kanaal dat volop mogelijkheden biedt voor merken en bedrijven met een sterk visueel aspect. Deze focus op visuals (foto’s, korte video’s) maakt het een marketingkanaal bij uitstek om aan brand awareness te werken, maar ook te helpen in het beslisproces door je producten in gebruik te laten zien en mensen bekender te maken met wat je te bieden hebt. Een bijkomend voordeel is de uitstekende koppeling met Facebook marketing doordat Instagram onder hetzelfde moederbedrijf (Meta) valt.

Voordelen van dit social media kanaal:

  • Even uitstekende targeting als bij Facebook
  • Eenvoudig te combineren met Facebook marketing via Meta Business Suite
  • Via hashtags inspelen op verschillende onderwerpen en een nieuwe doelgroep aanboren

Nadelen van dit social media kanaal:

  • Je hebt goede visuele content nodig om echt op te vallen
  • Doorlopend iets plaatsen is een must om echt een groep volgers op te bouwen
  • Het opbouwen van een eigen (organische) groep volgers is lastig en vraagt om een lange adem

YouTube

YouTube is meer dan een social media kanaal: het is – na Google – ook de tweede zoekmachine ter wereld. Daar liggen ook direct de grootste kansen voor dit kanaal: veel mensen gaan via YouTube op zoek naar informatie en inspiratie, in de vorm van uitlegvideo’s, tutorials, how to’s of video reviews.

Een groot voordeel is dat je met sterke video’s die aansluiten op de zoekintentie van je doelgroep, direct ook terecht kunt komen in de zoekresultaten van Google. Ook Google zag namelijk in dat YouTube steeds vaker als zoekmachine werd gebruikt, wat reden was voor de zoekgigant om dit social media kanaal te kopen. Daarom heeft YouTube een prominente plaats binnen de zoekresultaten van Google.

Voordelen van dit social media kanaal:

  • Na Google de tweede grootste zoekmachine ter wereld
  • Biedt grote kansen om in beeld te komen bij mensen die informatie of hulp zoeken
  • Ook zichtbaar in zoekresultaten van Google
  • Zeer uitgebreide advertentiemogelijkheden (perfect te combineren met Google Ads) die inspelen op de soort content die mensen kijken en volgen

Nadelen van dit social media kanaal:

  • Gebruikers verwachten video’s van hoge kwaliteit
  • Advertenties in YouTube kunnen zorgen voor irritatie (of omzeild worden door een ad blocker)

LinkedIn

Wanneer je als bedrijf of ondernemer een zakelijke doelgroep bedient, dan kun je eigenlijk niet om LinkedIn heen. Dit is namelijk hét sociale netwerk voor professionals, dat wordt gebruikt om te netwerken en op de hoogte te blijven van belangrijke ontwikkelingen in de eigen branche, maar ook om te zoeken naar nieuw personeel en manieren om het werk beter en efficiënter uit te voeren.

Voordelen van dit social media kanaal:

  • Zonder twijfel de beste manier om een zakelijke doelgroep te bereiken
  • Beslissingmakers zitten vrijwel altijd op LinkedIn
  • Targeting opties op functie of bedrijfsnaam

Nadelen van dit social media kanaal:

  • Adverteren is relatief duur in vergelijking tot andere sociale kanalen

Twitter

De meeste bedrijven gebruiken Twitter om mensen die al bekend zijn met hun merk of producten op de hoogte te houden van nieuws. Dat is dan ook waar Twitter zich met name op richt: het volgen van mensen en organisaties die voor jou van belang zijn, die vervolgens via korte berichtjes nieuws en informatie delen.

De afgelopen tijd is Twitter wel een uitstekende illustratie van het punt dat we maakten onder het kopje “Trends en ontwikkelingen”, dat het belangrijk is om op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen rondom een bepaald platform. Op moment van schrijven is het namelijk onrust troef bij Twitter, sinds het aantreden van Elon Musk als nieuwe eigenaar. Dat leidde tot fors minder gebruikers in Nederland.

Voordelen van dit social media kanaal:

  • Laagdrempelig
  • Eenvoudige manier om in contact te komen en blijven met je “fans”
  • Via retweets en hashtags kun je een nieuwe doelgroep bereiken

Nadelen van dit social media kanaal:

  • Beperkt tot kleine berichten
  • Berichten sneeuwen snel onder doordat ze in chronologische volgorde aan gebruikers worden getoond
  • Onzekere toekomst door de gecreëerde onrust

TikTok

En over dat kopje “Trends en ontwikkelingen” gesproken: er zijn weinig social media kanalen die zo duidelijk hebben laten zien hoe snel een nieuwe hype kan opkomen als TikTok. Dit platform – dat zich vooral richt op het delen van korte video’s – maakte in de afgelopen jaren een stormachtige ontwikkeling door.

Op TikTok vind je vooral een jongere doelgroep, wat betekent dat het alleen voor heel specifieke producten en bedrijven interessant is. Je richt je immers tot heel jonge consumenten, die doorgaans wat minder te besteden hebben en vaak niet de beslissingmakers zijn in een huishouden.

Voordelen van dit social media kanaal:

  • Extreem populair onder jonge(re) generaties
  • Snelst groeiende social media kanaal
  • Minder hoge eisen aan video’s dan YouTube

Nadelen van dit social media kanaal:

  • Minder advertentiemogelijkheden dan andere kanalen (dus meer afhankelijk van organisch bereik)
  • Beperkt bereik onder oudere doelgroep en dus voor veel bedrijven niet interessant

Pinterest

Last, maar zeker niet least. Pinterest is – zeker in Nederland – een beetje het ondergeschoven kindje van de verschillende social media kanalen. Onterecht, want het platform is ontzettend populair (ruim 250 miljoen maandelijkse gebruikers) en wordt veel gebruikt als een soort visuele zoekmachine voor inspiratie op het gebied van hobby, mode, wonen en nog veel meer.

Net als Instagram biedt Pinterest daarom volop kansen aan bedrijven die excelleren in visuele content. Bovendien is de content op dit platform minder vluchtig: populaire visuals kunnen keer op keer worden opgepikt door gebruikers die ze aan hun eigen prikborden toevoegen. Populaire visuals kunnen op die manier steeds weer nieuwe mensen bereiken.

Voordelen van dit social media kanaal:

  • Relatief eenvoudig om mensen door te sturen naar je eigen website
  • Goede posts blijven doorlopend de aandacht trekken
  • Doelgroep is gericht op zoek om geïnspireerd te worden
  • Minder concurrentie dan op de andere social media kanalen

Nadelen van dit social media kanaal:

  • Minder gebruikers dan andere social media kanalen
  • Vraagt – zeker in het begin – veel tijd en aandacht om een sterke aanwezigheid op te bouwen

Meer weten over Social media advertising? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze Social specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Veel gestelde vragen over social media kanalen

Welke social media kanalen zijn er allemaal?

Afhankelijk van hoe je telt, zijn er talloze social media kanalen. De belangrijkste van dit moment zijn Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, YouTube, Instagram en TikTok. Grofweg kun je onderscheid maken tussen social networking kanalen, en social media kanalen die zich vooral richten op het delen van foto’s of video’s.

De meest populaire social media is nog altijd Facebook, met in Nederland ruim tien miljoen gebruikers. Dit kanaal wordt op de voet gevolgd door YouTube, dat wereldwijd – na Google – ook nog eens de grootste zoekmachine is. Kijk je naar de jongste generatie, dan is TikTok momenteel met afstand de populairste social media, waar zij het meeste tijd doorbrengen.

 

Welke social media kanalen je moet inzetten, hangt af van de doelstellingen die je hebt met social media en van welke doelgroep je wilt bereiken. Een zakelijke doelgroep vraagt bijvoorbeeld om de inzet van LinkedIn, terwijl je voor jongere doelgroepen toch echt TikTok moet inzetten. In dit artikel bespreken we alle overwegingen en de voor- en nadelen van de verschillende social media kanalen.

 

Meer weten over de verschillende social media kanalen?
Social media kanalen Social media kanalen