Volledige begrippenlijst

Gesponsorde zoekresultaten

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Gesponsorde zoekresultaten zijn betaalde advertenties die vertoond worden op de zoekresultaten pagina’s van een zoekmachine (SERPs). Deze resultaten vallen onder ‘Search Engine Advertising’ (SEA), in contrast met Organische resultaten als gevolg van Search Engine Optimization (SEO). Wat zijn Gesponsorde zoekresultaten en hoe verschilt deze marketing strategie met Organische resultaten?

Definitie gesponsorde zoekresultaten

De standaard definitie van Organische en Gesponsorde zoekresultaten wordt uitgedrukt als SEO en SEA. Er zijn twee methoden om hoger te scoren in zoekmachines als Google; door een website of pagina te optimaliseren voor het zoekalgoritme, of door geld te besteden aan het plaatsen van advertenties. Het zijn twee zijden van dezelfde munt, met ieder unieke kenmerken die elkaar eerder aanvullen dan vervangen.

SEO

Search Engine Optimization is voor veel websites dé manier om op organische wijze hoger te scoren in zoekmachines. In theorie worden webpagina’s gratis geïndexeerd en weergegeven op relevantie. In praktijk wordt er veel geld gespendeerd om bovenaan in Google te komen staan. Het is doorgaans een lange termijn strategie, het duurt enige tijd voordat een pagina daadwerkelijk naar boven komt drijven. Hiervoor wordt allerlei technieken ingezet zoals backlinks, strategisch gebruik van keywords of afbeeldingen die snel laden.

 

SEA

Zoekmachine lijkt veel moeite voor weinig resultaat, want met Gesponsorde zoekresultaten staat een pagina direct bovenaan. In tegenstelling tot banners zijn deze links nauwelijks te onderscheiden van organische zoekresultaten. In het begin van Search Engine Advertising werd niet eens vermeld dat het betaalde resultaten betrof. Een voordeel van Gesponsorde zoekresultaten is het snelle resultaat, na het opstarten van een campagne zal de gewenste URL snel bovenaan in de zoekresultaten vertoond worden. Een nadeel is dat er betaald moet worden om de koppositie te behouden, populaire zoektermen kunnen erg duur zijn.

Combinatie strategie

In praktijk maken online marketing experts vaak gebruik van zowel SEO als SEA, afhankelijk van het onderwerp en de tijdsduur. Bij een tijdelijke actie ligt een Gesponsord zoekresultaat meer voor de hand, voor de lange termijn biedt Zoekmachine optimalisatie een meer duurzame oplossing.