Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

 

Een Poll is een onderzoek of enquête waar één of meerdere vragen gesteld worden aan een groep personen. De vragen kunnen op papier, tijdens een interview of via internet gesteld worden. Wat is een Poll en wat zijn de mogelijke risico’s bij deze inventarisatie van opinies?

Wat is Poll?

De oudst bekende Poll, was het uitbrengen van een voorkeur bij verkiezingen in 1824 in de Verenigde Staten. Andrew Jackson won met 335 stemmen, opponent John Quincy Adams kreeg 169 stemmen. De waarde van Polls ligt lager dan bijvoorbeeld een officiële verkiezing, het is meer een instrument om de publieke opinie in kaart te brengen. Het maakt deel uit van marktonderzoek, met name in online platformen is het betrekkelijk eenvoudig om een Poll op te zetten.

Risico’s van Polls

Hoewel er veel nuttige informatie kan worden opgehaald, kunnen er ook zeker foutieve en misleidende conclusies worden getrokken. Hier zijn enkele risico’s bij het organiseren van een Poll:

1. Foutieve telling

Wanneer het aantal stemmen niet op de juiste wijze geteld wordt, kan er een resultaat uitkomen dat niet representatief is voor de ondervraagde personen. Digitale tools hebben dit risico weliswaar verminderd, maar niet geheel weggenomen.

2. Sturende vragen

Door een vraag te formuleren kan de mening van een persoon worden beïnvloed. Het formuleren van neutrale vragen is daarom van belang, maar dit kan wel een uitdaging vormen. Immers, de keuze van een onderwerp kan de perceptie reeds kleuren.

3. Kleine groep

Wanneer er slechts een kleine groep respondenten ondervraagd wordt, kunnen hier geen duidelijke conclusies uit worden getrokken. Bij resultaten uitgedrukt in aantallen wordt direct duidelijk hoe groot de groep is, bij percentages is de omvang van de groep niet bekend.

4. Homogene groep

Volgens een Poll in 1936 kwam Alf Landon als nummer één uit de bus als presidentskandidaat, boven Theodore Roosevelt. Toch won Roosevelt met afstand. Ondanks de 2,3 miljoen respondenten, bestond de groep voornamelijk uit rijkere, Republikeinse Amerikanen. Daarmee was deze grote groep niet representatief voor het Amerikaanse volk als geheel.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z