Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Quick Wins zijn verbeteringen binnen een bedrijf die direct resultaat opleveren, zichtbaar zijn en snel geïmplementeerd kunnen worden. Het gaat niet zozeer om een duurzame of ingrijpende oplossing, het is wel een wijziging die door veel stakeholders als positief wordt gezien voor de organisatie. Wat zijn Quick Wins en hoe wordt bepaald of een wijziging doorgevoerd kan worden?

Wat zijn Quick Wins?

Een voordeeltje pakken is altijd mooi meegenomen, laten liggen is een gemiste kans. Binnen bedrijven moeten veel beslissingen gemaakt worden, één keuze kan grote gevolgen hebben voor het geheel. Dit is zeker niet het geval bij Quick Wins. Dit zijn kleine aanpassingen in het beleid of de uitvoer hiervan die waarschijnlijk een positief resultaat zullen opleveren. Het kost weinig moeite om deze veranderingen door te voeren, de kosten liggen ook laag.

Hier zijn een aantal kenmerken die de betekenis van Quick Wins onderschrijven:

  • De kosten voor implantatie zijn laag of nihil.
  • Het risico op nadelige gevolgen ligt zeer laag.
  • Het onderliggende probleem is duidelijk evenals de oplossing.
  • De wijziging is beperkt met een nauwkeurig vastgesteld doel.
  • Stakeholders zijn het overwegend eens met deze verandering.
  • Het vertrouwen in een positieve uitwerking ligt zeer hoog.
  • Verbeteringen moeten binnen 2 tot 3 maanden geïmplementeerd kunnen worden.

De resultaten zullen ook snel zichtbaar zijn. Wanneer er in een korte periode meerdere Quick Win wijzigingen worden doorgevoerd kan het lastig zijn om te bepalen wat het daadwerkelijk effect is. Door wijzigingen van een strak kader te voorzien zonder overlap met andere wijzigingen kan de winst per aanpassing beoordeeld worden. Veelvoorkomende Quick Wins zijn:

  • Overbodige stappen uit een proces elimineren.
  • Just-In-Case voorraden reduceren of verwijderen.
  • Verbeteringen doorvoeren in de communicatiestromen.
  • Kortingen bedingen met leveranciers.
  • Implementeren van niet eerder toegepaste functies in reeds beschikbare hardware en software.

Het is van belang alvorens een wijziging door te voeren om te bepalen of dit elders gevolgen kan hebben binnen het bedrijf.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z