Funnel is in de letterlijke zin het Engelse woord voor ‘trechter’, in marketing termen wordt doorgaans verwezen naar de verkooptrechter. Dit is het traject dat een potentiële klant doorloopt om tot een conversie te geraken. Omdat de groep steeds kleiner wordt bij het doorlopen van de nodige stappen wordt de trechtervorm als visualisatie gebruikt. Wat is Funnel en hoe kan de conversie worden geanalyseerd?
Een huis wordt te koop aangeboden. 100 personen melden zich aan als potentiële koper. Tijdens een publieke bezichtiging komen 50 personen opdagen. 10 personen zijn bereid de vraagprijs te betalen. Slechts 1 persoon zal de eindstreep halen. Er zijn dus 99 potentiële kopers en slechts 1 daadwerkelijke klant. In dit voorbeeld is er slechts 1 huis te koop, het resultaat was daarmee al bekend. Bij een onbeperkt aantal producten kan het aantal klanten veel hoger liggen. Ook in dit geval is er sprake van een grote groep consumenten met een interesse, waarvan lang niet iedereen zal ‘converteren’ tot betalende klant. Door op verschillende punten te meten kan worden bepaald waarom de Funnel steeds smaller wordt. In de meeste gevallen geldt dat iemand die een langere reis maakt door de Funnel ook meer geneigd is om tot aankoop over te gaan. De dalende lijn zal dus doorgaans afvlakken.
Er zijn diverse analyse tools voor allerlei zaken, uiteraard is er ook software om de Conversie Funnel te bepalen. Omdat de Funnelytics price erg interessant is (gratis te gebruiken) kan deze dienst een geschikte instap zijn in het bepalen van de conversie gedurende het proces. Naast analyse is het met dergelijke software mogelijk om een plan in te richten om de conversie te verhogen. Naast de gratis versie zijn er ook betaalde Funnelytics abonnementen met meer functionaliteit. Het is ook mogelijk om met standaard marketing analyse tools te werken, het voordeel van specifieke Conversion Funnel software is de eenvoudige en gestroomlijnde manier van werken.