Tone of voice staat voor de manier waarop een organisatie communiceert. Dit kan letterlijk spraak zijn, maar ook in de manier waarop teksten worden geschreven. Omdat er vaak meerdere personen werken aan content voor een organisatie, is het van belang dat er een consistente toon gebruikt wordt. Wat is tone of voice en hoe bepaal je het juiste stemgeluid?
Communicatie is van groot belang voor iedere organisatie, daarbij moet er rekening gehouden worden met de wijze waarop je de doelgroep aanspreekt. Je zult met een hip drankje voor tieners een andere tone of voice gebruiken dan bij rollators voor senioren. “Jij” of “u” gebruiken is daarbij begin, maar zeker niet het eindpunt.
Bedrijven met meerdere afdelingen of content makers hebben een interne tone of voice blauwdruk nodig om een consistente toon toe te passen. Als blog artikelen afwisselend “u” en “jij” gebruiken komt dat verwarrend over, ook als de inhoud verder overeenstemt.
Naast de tone of voice kun je ook bepalen of je spreekt vanuit de kwaliteiten van de organisatie, of vanuit de behoefte van de klant. Zo kun je producten en diensten aanprijzen, of de boodschap meer richten op oplossingen waar afnemers naar op zoek zijn. “Dit webhosting pakket heeft een uptime van 99.99%” komt anders over dan “maak je geen zorgen over de bereikbaarheid, die is 24/7 verzekerd”.
Met de nadruk op social media, blog artikelen en influencers is het belangrijker dan ooit om een duidelijke tone of voice te bepalen, en deze consistent uit te voeren.