Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Price cap is een maximum prijs die wordt bepaald voor een product of dienst. De term komt voort uit een Britse wet die de tarieven van nutsbedrijven beperkt. In plaats van meer geld te vragen voor producten of diensten, dwingt het bedrijven om meer efficiënt te werken. Wat is Price Cap en is dit hetzelfde als een Market Cap?

Market Cap staat voor de totale waarde die alle aandelen van een bedrijf gezamenlijk vertegenwoordigen. Dit is niet hetzelfde als Price Cap, wat staat voor een bovengrens die voor producten of diensten gevraagd kan worden.

Wat is Price Cap?

Hoewel de term en implementatie stam uit een Britse wetgeving uit de jaren tachtig van de twintigste eeuw, is het concept ‘maximumprijs’ niet uniek voor dit land. Fabrikanten bepalen vaak een SRP (Suggested Retail Price) voor een product, verkopers hebben de keuze om af te wijken van deze prijs. Meer vragen is mogelijk, maar in een sector met veel concurrentie is dit zelden een slimme zet. Hoewel ‘minimumprijzen’ officieel niet bestaan, zijn er wel degelijk bedrijven die niet willen dat hun producten onder een bepaalde prijs wordt aangeboden. Harde prijsafspraken binnen een sector zijn niet toegestaan, er zijn wel sectoren waarin dergelijke afspraken voorkomen.

Efficiënter werken

Wanneer de kosten voor een organisatie stijgen, dan is de eerste stap doorgaans om de prijzen te verhogen. Dit bleek een probleem te zijn in Engeland, waar de prijzen voor noodzakelijke voorzieningen zoals gas, licht en water steeds hoger werden. Daarom besloot de Britse regering een Price Cap in te voeren, een wettelijk maximum bedrag. Niet alleen zijn dit soort producten essentieel voor de bewoners, er is vaak weinig of geen keuze in aanbieder. In plaats van de prijzen te verhogen, worden organisaties gedwongen om efficiënter te gaan werken. Organisaties kunnen naarmate ze groeien steeds meer geld ‘lekken’, door kritisch naar de uitgaven te kijken is het wellicht niet nodig om meer geld te verlangen van klanten.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z