Volledige begrippenlijst

Vlogger

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Een vlogger is een persoon die een vlog maakt, een serie filmpjes die via internet video verspreid wordt. Net als bij een blog is dit soort content niet gebonden aan specifieke journalistieke richtlijnen, de meest vlogs hebben een persoonlijk karakter waarbij de maker vaak zelf ook een prominente rol inneemt. Wat is vlogger en welke rol spelen vloggers in internet marketing?

Definitie vlogger?

Het concept van bloggen met video wordt vloggen genoemd. Door de opkomst van digitale video met betaalbare camera apparatuur en eenvoudige montage software, is de drempel om zelf video’s te produceren een stuk lager geworden. Vloggers publiceren doorgaans veel content waarbij de persoon en hun karakter centraal staat, en technische kwaliteiten van minder belang zijn. Er zijn overigens vlogs die zowel inhoudelijk als technisch van hoge kwaliteit zijn, maar dat is niet de voornaamste factor in de populariteit van vloggers.

Hobby wordt bittere noodzaak

Vaak ontstaat een vlog uit een interesse voor een onderwerp, of gewoon uit de behoefte aan aandacht. Wanneer vloggers een zekere mate van populariteit bereiken kunnen ze hier ook geld mee verdienen. Door de enorme hoeveelheid content makers die via kanalen als YouTube, Facebook en Twitch vlogs produceren, ligt er een enorme druk op professionele vloggers om steeds nieuwe video’s te publiceren. De volgers kunnen heftig reageren wanneer er geen constante stroom aan nieuwe content verschijnt.

Vloggers als influencers

Er zijn vloggers met miljoenen trouwe volgers, daarmee hebben deze “internet famous” personen een grote invloed op de samenleving. Een populaire vlogger kan zichzelf aanbieden als influencer, grote namen worden overspoeld om commerciële uitingen te vloggen. Hoewel het korte-termijn effect van deze personen groot kan zijn, brengt het gebrek aan professionaliteit van deze soms wispelturige influencers ook risico’s met zich mee. Zo werd Pewdiepie als boegbeeld van de betaalde dienst YouTube Red aan de kant gezet na enkele controversiële uitingen via zijn vlog.

Hoewel het begrip ‘vlogger’ vooral bij de jonge generatie bekend is, hebben deze ‘self-made’ beroemdheden steeds meer invloed op online marketing.