Volledige begrippenlijst

Vertoningen

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

In online marketing termen staat het begrip ‘vertoningen’ voor het aantal keer dat een advertentie wordt bekeken. Hoewel deze term vaak wordt verward met ‘impressies’, zijn deze begrippen toch niet helemaal hetzelfde. Niet iedere impressie is namelijk een vertoning, iedere vertoning is daarentegen wel een impressie. Wat zijn vertoningen en hoe worden deze gemeten?

Definitie vertoningen

Het aantal vertoningen staat in termen van online marketing voor het aantal keer dat een advertentie wordt bekeken. Dit kunnen banners zijn maar ook zoekmachine advertenties. Zodra iemand de advertentie voor zijn of haar ogen krijgt spreken we van een vertoning. Hoewel dit in theorie gelijk zou moeten staan aan een impressie is dit niet altijd het geval. Heeft een SEO bureau het over vertoningen? Dan gaat het waarschijnlijk over de vertoningen in de organische resultaten van Google. Terwijl een SEA specialist het waarschijnlijk heeft over de vertoningen van jouw advertentie in Google Ads.

Wat zijn impressies?

Impressies of in de Engelse taal ‘impressions’ staan voor het aantal keer dat een advertentie wordt geladen vanuit een advertentienetwerk of een zoekmachine advertentie in de zoekresultaten. Het opvragen van een advertentie op een server betekent niet automatisch dat de advertentie daadwerkelijk gezien wordt.

Wanneer een vertoning geen impressie is

Er zijn verschillende instanties waarin een vertoning niet als impressie kan worden aangemerkt zoals:

  • Lange laadtijd: Als een banner complex is en veel data inneemt kan de weergave hiervan te laat zijn om gezien te worden. Ook de snelheid van de server speelt hierbij een rol.
  • Buiten beeld: Wanneer de advertentie onder het eerst zichtbare deel van de pagina wordt geplaatst, is het mogelijk dat de bezoeker niet ver genoeg naar beneden scrollt om deze impressie te zien.
  • Ad-blocker: Bij gebruik van een ad-blocker wordt de advertentie wel opgeroepen vanaf de server maar deze wordt niet weergegeven. Er zal dus geen vertoning uit voortvloeien hoewel deze banner wel meegeteld wordt als impressie.

Het meten van vertoningen is in principe onmogelijk om honderd procent accuraat uit te voeren. Daarom wordt er in de praktijk gekeken naar impressies waarbij een foutmarge in acht genomen moet worden.