In online marketing termen staat het begrip ‘vertoningen’ voor het aantal keer dat een advertentie wordt bekeken. Hoewel deze term vaak wordt verward met ‘impressies’, zijn deze begrippen toch niet helemaal hetzelfde. Niet iedere impressie is namelijk een vertoning, iedere vertoning is daarentegen wel een impressie. Wat zijn vertoningen en hoe worden deze gemeten?
Het aantal vertoningen staat in termen van online marketing voor het aantal keer dat een advertentie wordt bekeken. Dit kunnen banners zijn maar ook zoekmachine advertenties. Zodra iemand de advertentie voor zijn of haar ogen krijgt spreken we van een vertoning. Hoewel dit in theorie gelijk zou moeten staan aan een impressie is dit niet altijd het geval. Heeft een SEO bureau het over vertoningen? Dan gaat het waarschijnlijk over de vertoningen in de organische resultaten van Google. Terwijl een SEA specialist het waarschijnlijk heeft over de vertoningen van jouw advertentie in Google Ads.
Impressies of in de Engelse taal ‘impressions’ staan voor het aantal keer dat een advertentie wordt geladen vanuit een advertentienetwerk of een zoekmachine advertentie in de zoekresultaten. Het opvragen van een advertentie op een server betekent niet automatisch dat de advertentie daadwerkelijk gezien wordt.
Er zijn verschillende instanties waarin een vertoning niet als impressie kan worden aangemerkt zoals:
Het meten van vertoningen is in principe onmogelijk om honderd procent accuraat uit te voeren. Daarom wordt er in de praktijk gekeken naar impressies waarbij een foutmarge in acht genomen moet worden.