Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Gerelateerde artikelen zijn artikelen die aansluiten op de inhoud of de eigenschappen van het huidige artikel. Hierbij kunnen we een splitsing maken tussen artikelen in de vorm van content, en artikelen in de vorm van producten en diensten. In beide gevallen kan gerelateerde content gebruikt worden voor internet marketing. Wat zijn gerelateerde artikelen en wat is de functie voor websites en webshops?

Definitie gerelateerde artikelen

Veel websites maken gebruik van gerelateerde content om de navigatie en gebruikerservaring voor bezoekers te verbeteren en voor conversie optimalisatie. Denk aan producten die bij Amazon of Coolblue genoemd worden als alternatief of ter aanvulling. Deze artikelen worden meestal dynamisch uit een database gehaald op basis van overeenkomende termen. Met gerelateerde artikelen kan de bezoeker naar een specifieke bestemming geleid worden, wat voordeel biedt voor zowel de bezoeker als de aanbieder.

Pagina’s als gerelateerde artikelen

Bij blogs, nieuwsmedia of andere websites met een journalistieke insteek of als amusement worden pagina’s met overlappende inhoud vaak onderaan de pagina getoond die een bezoeker op dat moment leest. Met name websites die een model hebben waarbij een hoge mate van traffic gewenst is voor banner inkomsten maken hier vaak gebruik van. De website “Clickhole” is een parodie op dit soort praktijken.

Producten als gerelateerde artikelen

Wanneer iemand een smartphone van Samsung bekijkt is het mogelijk dat er als gerelateerde artikelen smartphones van Lenovo of Huawei getoond worden. Hoewel dit vergelijken eenvoudiger maakt, kan het ook onzekerheid scheppen bij de potentiële klant. Een bijpassend hoesje of een powerbank is een complementair product dat tot een hogere conversie kan leiden.

Geautomatiseerde of handmatige selectie

In de meeste gevallen kunnen de juiste gerelateerde artikelen gekozen worden op basis van keywords, maar dat werkt niet altijd. Wanneer iemand een pagina bekijkt over banken van de IKEA heeft het weinig zin om een pagina over de Europese Bank als gerelateerd artikel te laten zien. Er kan dus eigenlijk nooit honderd procent vertrouwd worden op een automatische selectie, een zekere mate van curatie is aan te bevelen.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z