Beschrijving
Een banner is een (zoekmachine) advertentie die wordt weergegeven op een webpagina. De advertenties bestaan uit afbeeldingen of animaties waar op geklikt kan worden. Vervolgens wordt een nieuwe pagina geladen. Banners worden gebruikt om diensten of producten te promoten. Wat is banner en welke toepassingen zijn er mogelijk?
Definitie banner (advertentie)
Een banner advertentie heeft als doel de bezoeker van een webpagina te verleiden om op deze advertentie te klikken. Dit is mogelijk door bijvoorbeeld een aantrekkelijke afbeelding of animatie te laten zien, of een interessante aanbieding te presenteren met daarbij een duidelijke call to action. Veel banners wordt automatisch gekozen door een “ad server”. Adverteerders publiceren hun banner campagne via een centrale ad server die vervolgens de juiste doelgroep zal benaderen.
Mogelijkheden met banners
- Verkoop stimuleren van diensten of producten.
- Bekendheid geven aan merken of andere websites.
- Promotie van spellen of andere applicaties, bijvoorbeeld apps voor mobiele apparaten met een directe link naar de App Store.
- Speciale aanbiedingen uitlichten op een duidelijk zichtbare locatie.
Dat zijn slechts enkele mogelijkheden voor adverteerders. Daarnaast zijn banners ook van belang voor webmasters.
Advertenties om inkomsten te genereren
De beheerder van de website waar de advertenties op vertoond worden kan een compensatie krijgen voor banners van externe aanbieders. Dat is in feite niet anders dan een advertentie in een tijdschrift op papier. Hoewel de aanbieder doorgaans zal bepalen welke banner het beste aansluit bij de bezoekers, is het wel mogelijk om als webmaster een filter in te stellen. Bijvoorbeeld geen advertenties voor erotische diensten op een website gericht op kinderen.
Ad Blocker
Een Ad Blocker kan banner advertenties uitschakelen, wat tot inkomstenderving kan leiden. Sommige websites zijn daarom overgestapt op een abonnementsmodel of werken met donaties als alternatief voor advertenties op de website. Op mobiele apparaten is het lastiger gebruik te maken van Ad Blockers. Het gebruik van dit soort software geeft aan hoe belangrijk het is om een banner te ontwerpen die niet storend is, en de juiste doelgroep aanspreekt. Met kwalitatief goede advertenties bestaat er minder behoefte aan het gebruik van Ad Blockers.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte