Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Thought Leadership staat voor een type content marketing waarbij een persoon als kanaal zich als autoriteit presenteert met betrekking tot een specifiek onderwerp. Daarbij wordt gepoogd om de meest relevante en diepgaande antwoorden te geven op de vragen die de achterban stelt. Wat is Thought Leadership en hoe wordt je een leider in gedachten?

Wat is Thought Leadership?

De betekenis van Thought Leadership is niet uniform te stellen. Het wordt regelmatig als buzzword ofwel marketingterm gebruikt zonder dat het daadwerkelijk inhoud heeft. Soms wordt het uitgelegd als een uniek standpunt ten opzichte van de concurrentie om daarmee als onderscheidend naar buiten te treden. Het kan ook duiden op een duidelijk herkenbare uitstraling waarbij alle elementen met elkaar in verbinding staan. Ook kan de betekenis van Thought Leadership worden uitgelegd als een autoriteit op een specifiek omkaderd gebied. Wat de uitleg ook mag zijn, het is altijd een vorm van profilering met een commercieel doel. Het is namelijk een marketinginstrument om een merk, product, dienst of organisatie in de markt te positioneren als autoriteit.

Leider in gedachten

Iedereen kan iets bedenken, toch zijn de meeste gedachten niet origineel. Zelfs wanneer je iets bedenkt wat voor jou compleet nieuw is, betekent dit niet automatisch dat je de eerste bent met deze ontdekking. Met Thought Leadership wordt er naar buiten toe gecommuniceerd dat de persoon of organisatie een zekere autoriteit heeft op een specifiek gebied. Dit kan een sector zijn of een niche onderwerp. Wanneer iemand behoefte heeft aan informatie over deze materie, dan gaat men op zoek naar een Thought Leader om deze vraag te beantwoorden. Het gaat hierbij dus om informatie die dieper gaat dan een eenvoudige definitie, maar een doordachte analyse biedt waarbij een stellingname zeker niet uitgesloten is en zelfs gewaardeerd wordt.

Hoewel Google het niet specifiek zo benoemd, houden ze binnen het zoekalgoritme rekening met een uniek en beargumenteerd perspectief in de ranking van pagina’s. Dit duidt op Thought Leadership als SEO kenmerk.

Influencers als Thought Leaders

Een Influencer is iemand die invloed uitoefent op een groep mensen via social media. Dit kan commerciële invloed zijn, politieke invloed of invloed op sociaal vlak. Als ze naast invloed ook een visie hebben op de toekomst dan kunnen hun uitingen onder de titel Thought Leadership vallen. Mr Beast is een populair YouTube kanaal waarbij er enorme bedragen worden besteed aan sociale projecten. Naast stunts voor views worden er ook regelmatig serieuze onderwerpen aan de kaak gesteld zoals vervuiling en armoede.

Thought Leadership in B2B

Zowel kleine als grote bedrijven maken gebruik van Thought Leadership om hun organisatie sterker te maken en mogelijk ook andere mogelijkheden voor groei en verbetering in kaart te brengen. Bij coaching trajecten worden experts ingehuurd die werknemers kunnen motiveren en inspireren.

Wanneer is iemand een Thought Leader?

Thought Leadership is een titel die toegewezen wordt, je mag jezelf niet zomaar een Thought Leader noemen (maar het gebeurt wel). Met name succesvolle ondernemers met een vooruitziende blik worden regelmatig als Thought Leaders bestempeld, ook als ze niet noodzakelijk voldoen aan de standaard criteria. Zo worden empathie en sociale vaardigheden vaak genoemd als kenmerken, dit zijn juist karaktertrekken waar het bij de rijkste mensen op aarde vaak aan ontbreekt. Zo worden personen als Jeff Bezos en Elon Musk regelmatig gezien als Thought Leaders vanwege hun zakelijke instincten en de succesvolle bedrijven waar ze een rol in hebben gespeeld. Ze krijgen echter ook kritiek vanwege hun werkwijze en uitingen in de media.

Pundits en Thought Leadership

Een Engelse term voor expert is ‘pundit’. In praktijk wordt deze term vaak gebruikt voor media figuren die hun mening uiten over zaken die spelen in het nieuws. Deze personen kunnen zelf ook nieuwswaardig en beroemd worden, denk aan pundits als Bill O’Reilly en Alex Jones. Ook de populaire podcaster Joe Rogan kan tot deze categorie gerekend worden. Een deel van hun succes is te wijten aan een ‘ongezouten mening’ die vaak ongenuanceerd is en inhoudelijk niet altijd feitelijk juist is. Het voornaamste verschil met een pundit en Thought Leadership is dat deze personen voornamelijk commentaar leveren op de actualiteit zonder vooruitziende blik op de toekomst.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z