Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Thought Leadership staat voor een type content marketing waarbij een persoon als kanaal zich als autoriteit presenteert met betrekking tot een specifiek onderwerp. Daarbij wordt gepoogd om de meest relevante en diepgaande antwoorden te geven op de vragen die de achterban stelt. Wat is Thought Leadership en hoe wordt je een leider in gedachten?

Wat is Thought Leadership?

De betekenis van Thought Leadership is niet uniform te stellen. Het wordt regelmatig als buzzword ofwel marketingterm gebruikt zonder dat het daadwerkelijk inhoud heeft. Soms wordt het uitgelegd als een uniek standpunt ten opzichte van de concurrentie om daarmee als onderscheidend naar buiten te treden. Het kan ook duiden op een duidelijk herkenbare uitstraling waarbij alle elementen met elkaar in verbinding staan. Ook kan de betekenis van Thought Leadership worden uitgelegd als een autoriteit op een specifiek omkaderd gebied. Wat de uitleg ook mag zijn, het is altijd een vorm van profilering met een commercieel doel. Het is namelijk een marketinginstrument om een merk, product, dienst of organisatie in de markt te positioneren als autoriteit.

Leider in gedachten

Iedereen kan iets bedenken, toch zijn de meeste gedachten niet origineel. Zelfs wanneer je iets bedenkt wat voor jou compleet nieuw is, betekent dit niet automatisch dat je de eerste bent met deze ontdekking. Met Thought Leadership wordt er naar buiten toe gecommuniceerd dat de persoon of organisatie een zekere autoriteit heeft op een specifiek gebied. Dit kan een sector zijn of een niche onderwerp. Wanneer iemand behoefte heeft aan informatie over deze materie, dan gaat men op zoek naar een Thought Leader om deze vraag te beantwoorden. Het gaat hierbij dus om informatie die dieper gaat dan een eenvoudige definitie, maar een doordachte analyse biedt waarbij een stellingname zeker niet uitgesloten is en zelfs gewaardeerd wordt.

Hoewel Google het niet specifiek zo benoemd, houden ze binnen het zoekalgoritme rekening met een uniek en beargumenteerd perspectief in de ranking van pagina’s. Dit duidt op Thought Leadership als SEO kenmerk.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z