Google is de meest gebruikte zoekmachine van de wereld. Google wordt dan ook vaak als eerste gebruikt door de doelgroep als zij op zoek gaan naar jouw product. Het is daarom belangrijk om met een website hoog te scoren in de zoekresultaten van Google. Je kunt dit bereiken door Google optimalisatie toe te passen voor de website. Het proces van Google optimalisatie (of zoekmachine optimalisatie) bestaat uit verschillende onderdelen. Google kent namelijk waarde toe aan bepaalde factoren, zoals snelheid, gebruiksvriendelijkheid en autoriteit van een website. Deze factoren worden door DoubleSmart stap voor stap toegepast op de website, waardoor je hoger zult scoren op relevante zoektermen.
Het toepassen van Google optimalisatie voor de website wordt door DoubleSmart stapsgewijs toegepast. Allereerst zal er gekeken worden naar hoe de website ingericht is, is dit op een Google vriendelijke manier ingericht of liggen daar mogelijkheden tot verbetering? Bij deze analyse zal de gehele website de revue passeren, van afbeeldingen tot url’s. Vervolgens kan er gekeken worden naar waar de mogelijkheden voor jouw organisatie liggen. Hierin is belangrijk op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en hoeveel concurrentie er op deze zoekwoorden is. Als dat duidelijk is kan er gebouwd worden aan linkbuilding, met dit linknetwerk zul je grote stappen kunnen maken in Google en de voor jou relevante bezoekers naar de website trekken.
De Google zoekmachine is de meest gebruikte zoekmachine. Mensen die op zoek zijn naar een product of dienst zullen daartoe allereerst in Google naar een woord of combinatie van zoekwoorden zoeken. Voor Google relevante resultaten zullen dan hoger in Google geplaatst worden. Van belang is dus dat de website door Google hoog beoordeeld wordt. Het proces van Google optimalisatie kost moeite en vergt geduld, maar als je met de voor jou relevante zoekwoorden hoog scoort in Google dan trek je bezoekers die geïnteresseerd zijn in de producten die je aanbiedt. Deze bezoekers behaal je bovendien zonder extra kosten, we kunnen dus stellen dat Google optimalisatie zorgt voor een duurzaam rendement.
Het belang van Google optimalisatie wordt goed weergegeven in een onderzoek van Evans (2007), in dit onderzoek laat de onderzoeker zien dat slechts 20% van de bezoekers klikt op een resultaat dat buiten de top 3 van de zoekresultaten valt. Het is dus belangrijk om voor de voor jou belangrijke zoekwoorden hoog te scoren in Google. Door een goed keyword analyse kunnen we nagaan welke zoektermen voor jou potentie bieden. Zo kunnen we de effectiviteit van het SEO proces verhogen.