Kwaliteit staat voor de eigenschappen van een product of dienst. Het is in principe een subjectieve beoordeling, toch zijn er in een aantal gevallen objectieve meetcriteria gesteld omde kwalitatieve waarden van producten te bepalen. Wat is de betekenis van Kwaliteit en hoe wordt dit door consumenten ervaren?
Bij consumenten is de verhouding tussen Prijs en Kwaliteit doorgaans van groter belang dan de kwalitatieve eigenschappen op zichzelf. Zo is het bijvoorbeeld heel goed mogelijk om een kabel te maken die niet zal breken, maar de kosten vallen dan hoger uit dan het apparaat waar de kabel aan wordt gekoppeld. Er is onderscheid te maken tussen objectieve en persoonlijke Kwaliteit:
Er zijn volop Kwaliteit voorbeelden te noemen, hier zijn er enkele.
Het merk Dr. Oetker heeft als officiële slogan “Kwaliteit is het beste recept”.
Omdat kwaliteit geen objectief begrip is worden er vanuit de wetgeving richtlijnen bepaald waaraan producten en diensten moeten voldoen. Per categorie kunnen deze richtlijnen afwijken, denk aan voedingsmiddelen, speelgoed of electronica. Ook kunnen de voorwaarden veranderen. Vanaf 2022 is de garantie voor diverse categorieën uitgebreid voor consumenten. Dit heeft ook impact op marketing. Zo behoren claims die gemaakt worden in advertenties tot de gegarandeerde kenmerken. Het bewijsvermoeden non-conformiteit is uitgebreid van 6 naar 12 maanden, de verjaring van non-conformiteit gaat naar 24 maanden en bij ernstige tekortkoming kan de overeenkomst direct worden ontbonden of de prijs moet gereduceerd worden.
Als een Nederlandse webshop artikelen importeert van buiten de EU en deze verkoopt aan Nederlandse klanten dan moet het product voldoen aan de kwaliteit zoals deze in Nederland gesteld wordt. Bij aanspraak op de garantie is de verkoper hiervoor verantwoordelijk, niet de producent. De verkoper kan wel de producent aansprakelijk stellen of de schade (voor een deel) op de producent verhalen als de kwaliteit niet in orde blijkt te zijn.
Een bedrijf dat producten of diensten verkoopt zal algemene voorwaarden opstellen waarin duidelijk staat aangegeven welke voorwaarden, verplichtingen en rechten van toepassing zijn tijdens het aangaan van een overeenkomst. Er zijn standaard algemene voorwaarden die per bedrijf aangepast kunnen worden. Daarbij mogen bepalingen in deze voorwaarden de wettelijke rechten voor klanten niet beperken. Met andere woorden; een bedrijf mag de zichttermijn verruimen van 14 dagen naar 30 dagen maar niet reduceren naar 7 dagen. Per land of regio kunnen de algemene voorwaarden verschillen, in het Engels worden ze “Terms & Conditions” genoemd. Zo kunnen de eisen op het gebied van kwaliteit of samenstelling anders zijn.
Binnen Europa zijn de rechten en plichten voor ondernemers binnen de EU gelijkgesteld. Dit maakt het eenvoudiger voor klanten en het biedt meer ruimte voor ondernemers om te concurreren met andere leveranciers. Het is wel mogelijk om het aanbod te beperken tot een land of regio. Denk aan producten op Bol.com waarbij de verkoper kan kiezen voor levering in Nederland, België of beide. Hoewel de eisen op het gebied van kwaliteit in beide landen gelijk zijn kan bijvoorbeeld vanwege logistieke uitdagingen worden besloten om alleen nationaal te leveren.