LSI keywords zijn zoektermen die in concept gerelateerd zijn aan termen die zoekmachines gebruiken om content op een webpagina te indexeren. Hoewel sommige SEO experts dit als een zoekmachine optimalisatie methode beschouwen ontkent Google dat ze gebruik maken van deze vorm van indexatie. Wat zijn LSI keywords en waarom zouden deze sleutelwoorden voordeel bieden bij zoekmachine optimalisatie?
Het gebruik van keywords om de Google zoekresultaten te bepalen is standaard praktijk. Dat Google semantisch zoeken in het algoritme heeft opgenomen is ook een feit. Daaruit zou je kunnen concluderen dat LSI keywords van belang zijn voor SEO. LSI staat voor Latent Semantic Indexing, een technologie die in 1989 gepatenteerd werd als een methode om tekstuele data objecten op te halen.
In 2019 gaf John Mu van Google aan via een Tweet dat Google geen gebruik maakt van LSI keywords. Iedereen die anders beweert zou het mis hebben. Het Google zoekalgoritme is zeer complex met honderden meetpunten waarvan er een aantal bekend zijn. Toch houdt Google een aantal zaken geheim. Het is dus in theorie mogelijk dat LSI keywords wel deel uitmaken van het algoritme maar dat Google deze informatie liever niet deelt. Toch lijkt de informatie in dit geval juist te zijn, simpelweg omdat de methode die Google toepast meer verfijnd is dan deze technologie uit 1989.
Als iemand zoekt naar ‘handschoenen voor kinderen’ dan is het mogelijk dat er pagina’s verschijnen met wanten. In het verleden zou Google alleen kijken naar ‘direct match’ zoekwoorden die in de metadata van webpagina’s werd opgenomen. Naarmate computer technologie beter en sneller werd kon het algoritme volledige pagina’s scannen op sleutelwoorden. Toch moesten de woorden ‘handschoenen’ en ‘kinderen’ nog steeds voorkomen op de pagina.
Een semantische zoekmachine is in staat om naast exacte termen ook synoniemen op te sporen en te begrijpen. In dat geval zal het algoritme extrapoleren dat handschoenen voor kinderen op wanten kunnen duiden. Hoewel LSI keywords gekoppeld zijn aan deze wijze van indexeren scant Google pagina’s op een andere wijze. Er wordt gezocht naar het hoofdonderwerp van een pagina op basis van semantische interpretatie.