IAB staat voor Interactive Advertising Bureau. Dit is een internationale organisatie die standaarden ontwikkelt voor de industrie, onderzoek uitvoert, en juridische ondersteuning verleent aan de online advertentie sector. De organisatie is wereldwijd actief, met een focus op de Verenigde Staten en Europa. Wat is IAB en wat zijn standaard banner formaten?
Het Interactive Advertising Bureau werd opgericht in 1996. Deze organisatie heeft een aantal standaarden opgesteld, waaronder een template om video advertenties aan te bieden en standaard formaten voor banners. Omdat ze opkomen voor de belangen van professionals in de advertentie sector, komen de ethische principes op het gebied van adverteren hierbij soms in het geding. Zo hadden ze in 2012 kritiek op Microsoft, die Do Not Track als standaard had ingesteld in Internet Explorer 10. Microsoft vind dat Opt In de standaard moest zijn, niet Opt Out. Ook Mozilla moest het ontgelden toen zij Third Party cookies wilde blokkeren in Firefox. Dit zou volgens IAB een nadelig effect hebben op kleinere publicatie platformen, die hun inkomsten genereren uit advertentie inkomsten. In Europa zijn er verschillende kantoren actief waaronder ook IAB nl in Nederland.
Om het aanbieden van banner advertenties eenvoudiger te maken, heeft IAB banner formaten ontwikkeld die binnen de industrie als standaard worden gebruikt. Dit zijn onder andere:
Een IAB banner set is een collectie van 5, 6 of 7 standaard formaten.
Bij IAB Nederland zijn zo’n 200 adverteerders, mediabureaus, publishers, technologie leveranciers en creative bureaus aangesloten. Naast marketing agencies behoren ook organisaties als ABN-AMRO, ANWB en Coca-Cola tot de leden.