Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Customer retention gaat over de acties die uitgevoerd worden door bedrijven om zo min mogelijk klanten te verliezen. Door customer retention strategieën te ontwikkelen proberen ze hun klanten te behouden op verschillende manieren zoals kortingen, persoonlijke aanbiedingen of andere voordelen voor vaste klanten. Wat is customer retention en hoe wordt dit bepaald?

Definitie customer retention

Letterlijk is de customer retention definitie het behoud van de klant. Wanneer eenmalig een product wordt verkocht ligt de retentie waarde erg laag, wanneer dezelfde klant keer op keer terugkeert ligt de retentie veel hoger. Met name voor winkels die een groot productassortiment aanbieden en dienstverleners die abonnementsmodellen hanteren, is het van belang om klanten tevreden te stellen en terugkerende verkopen te stimuleren. Uit onderzoek is gebleken dat slechts 12 tot 15 procent van het aantal klanten trouw is aan een winkel, maar ze genereren wel 55 tot 70 procent van de omzet.

Customer retention strategieën

Er zijn verschillende manieren om de gunst van de klant te behouden. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Geef een korting voor toekomstige aankopen.
  • Geef gratis producten of diensten weg aan trouwe klanten.
  • Leer de klant kennen en benader deze op een meer persoonlijke wijze.
  • Maak gebruik van gerichte advertenties om de aandacht van de klant vast te houden.
  • Lever meer dan waar de klant om vraagt, met extra service of attenties.
  • Betrek de klant bij de organisatie om een sterkere band te vormen.
  • Laat trouwe klanten als eerste nieuwe producten en diensten zien.

De algehele klantervaring speelt ook zeker een rol bij customer retention. Zo worden zaken als een eenvoudige wijze van bestellen, snel antwoord op vragen of klachten en nauwkeurige order tracking zeer op prijs gesteld. Deze drie zaken vereisen doorgaans geen direct contact met medewerkers van de organisatie en kunnen voor een groot deel geautomatiseerd worden.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z