Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Merchant is het Engelse woord voor “verkoper” of ‘handelaar”, iemand die goederen verkoopt voor winst. Voor online verkopers is er het Merchant center, een service van Google om informatie over de winkel en het productassortiment snel beschikbaar te stellen in diverse Google diensten. Wat is de betekenis van Merchant online, en in het specifiek het Google Merchant Center?

Wat is Merchant?

Verkopers moeten hun waren eerst uitstallen. Vroeger waren dit marktkraampjes met allerlei spulletjes, later kwamen de permanente winkels met etalages, en nu is zichtbaarheid online van groot belang om klanten te bereiken. Naast een eigen webshop of ‘online winkelcentra’ zoals Bol.com en Amazon.nl, is het ook mogelijk om het Merchant Center van Google te gebruiken. Dit zijn de voornaamste functies van deze gratis service:

  • Productinformatie kan direct vanuit een bestaande database worden toegevoegd. Naast namen van artikelen worden ook prijzen en beschikbaarheid toegevoegd.
  • De producten worden zichtbaar op diverse Google kanalen zoals het Shopping tabblad en direct bij de zoekresultaten. Er zijn zowel gratis als betaalde mogelijkheden om producten zichtbaar te maken.
  • Er is toegang tot uitgebreide statistieken waarmee de aanbieder een passende marketingstrategie kan bepalen en toepassen.

Gezien worden als verkoper

Op de markt is het een traditie dat handelaars roepen om de aandacht van het winkelend publiek te trekken. In een Albert Heijn filiaal zal er niet iemand van de Jumbo de laatste aanbiedingen verkondigen. Een webshop is als een supermarkt, terwijl de Google zoekmachine meer een open markt is. Door op een doordachte wijze producten aan te bieden en scherpe prijzen te bepalen, wordt je beter gezien. Daarnaast is het ook mogelijk om betaald te adverteren via AdSense.

Wie roept het hardst?

Google maakte vergelijken van dezelfde producten bij verschillende aanbieders eenvoudig door ze te koppelen aan standaard productinformatie. Er is daarmee sprake van behoorlijk wat concurrentie van branchegenoten. En dan moet je als verkoper de aandacht naar je toe weten te trekken. Bijvoorbeeld met lage prijzen, producten uit voorraad leverbaar of een groot aantal positieve reviews.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z