Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Het SMART-principe is een methode die gebruikt kan worden om doelen te stellen. Het betreft een afkorting die staat voor Specific, Measurable, Achievable, Relevant en Time-bound. Ieder doel kan bepaald worden door vragen te stellen. Wat is de betekenis van SMART-principe en is er een nog ‘slimmere’ manier om tot een resultaat te geraken?

Definitie SMART-principe

‘Smart’ is het Engelse woord voor ‘slim’, de eerste keer dat het SMART-principe werd uitgelegd dateert uit 1981 en werd geschreven door George T. Doran in het magazine Management Review. Professor Robert S. Rubin zou later een artikel publiceren in The Society for Industrial and Organizational Psychology. Rubin werkte de methode verder uit en gaf meerdere interpretaties van deze afkorting:

  • Specific kan staan voor Simple, Sensible, Significant.
  • Measurable kan staan voor Meaningful, Motivating.
  • Achievable kan staan voor Agreed, Attainable.
  • Relevant kan staan voor Reasonable, Realistic & Resourced, Results-based.
  • Time-bound kan staan voor Time-based, Time-limited, Time/Cost limited, Time-sensitive en Timely.

De betekenis van het SMART-principe kan per persoon of sector verschillend zijn, met daaraan gekoppeld een andere invulling. Later zijn er nog Evaluated en Reviewed toegevoegd aan dit principe waardoor het acronym SMARTER is geworden.

Voorbeelden van vragen

Bij iedere letter kunnen er diverse vragen gesteld worden, zo is het mogelijk om snel tot een resultaat te komen. Een SMART principe voorbeeld bij Specifiek is “WAT wil ik bereiken?”. Andere voorbeelden zijn:

Specific / Specifiek

  • Waarom is dit doel belangrijk?
  • Wie is er bij betrokken?
  • Waar is de locatie?

Measurable / Meetbaar

  • Hoeveel?
  • Hoe weet ik wanneer het doel is bereikt?

Achievable / Haalbaar

  • Hoe kan ik het doel bereiken?
  • Hoe realistisch is het doel dat ik wil bereiken?

Relevant / Relevant

  • Is het de moeite waard?
  • Is dit het juiste tijdstip?
  • Past dit bij andere inspanningen?

Time-bound / Tijdsafhankelijk

  • Wanneer?
  • Wat kan ik vandaag doen?
  • Wat kan ik over een half jaar doen?

Het systeem biedt handvatten of een raamwerk om beslissingen te nemen op een efficiënte, snelle en slimme wijze.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z