Het SMART-principe is een methode die gebruikt kan worden om doelen te stellen. Het betreft een afkorting die staat voor Specific, Measurable, Achievable, Relevant en Time-bound. Ieder doel kan bepaald worden door vragen te stellen. Wat is de betekenis van SMART-principe en is er een nog ‘slimmere’ manier om tot een resultaat te geraken?
‘Smart’ is het Engelse woord voor ‘slim’, de eerste keer dat het SMART-principe werd uitgelegd dateert uit 1981 en werd geschreven door George T. Doran in het magazine Management Review. Professor Robert S. Rubin zou later een artikel publiceren in The Society for Industrial and Organizational Psychology. Rubin werkte de methode verder uit en gaf meerdere interpretaties van deze afkorting:
De betekenis van het SMART-principe kan per persoon of sector verschillend zijn, met daaraan gekoppeld een andere invulling. Later zijn er nog Evaluated en Reviewed toegevoegd aan dit principe waardoor het acronym SMARTER is geworden.
Bij iedere letter kunnen er diverse vragen gesteld worden, zo is het mogelijk om snel tot een resultaat te komen. Een SMART principe voorbeeld bij Specifiek is “WAT wil ik bereiken?”. Andere voorbeelden zijn:
Het systeem biedt handvatten of een raamwerk om beslissingen te nemen op een efficiënte, snelle en slimme wijze.