Bij een push strategie worden producten en diensten direct aangeboden aan mogelijke klanten. De afnemers hebben doorgaans een bereidheid om tot aanschaf over te gaan, of worden specifiek benaderd met een aanbod. De keten tussen aanbod en verkoop is korter dan bij een pull strategie. Wat is push strategie en hoe werkt dit in de praktijk?
Een display in de supermarkt is een typisch voorbeeld van push marketing. De klant staat in de winkel en ziet een aantrekkelijke display staan met producten. Misschien staat er nog een tray bij met hapjes om te proeven. Het product wordt naar de klant “geduwd”. Deze strategie kan zowel in winkels als online worden toegepast. Een push strategie wordt ook wel outbound marketing genoemd.
Push strategie begint vaak als een offline marketing inspanning, denk aan een mailing via de post. In het bericht staat een website vermeld met een speciaal aanbod. Hoewel het ook mogelijk is online deze vorm van marketing toe te passen, worden met name bij push marketing vaak de traditionele kanalen aangesproken.
Bij een pull strategie wordt de potentiële klant gevraagd om een actie te ondernemen zoals het bezoeken van een website. De klant is op zoek naar een antwoord voor een vraag. Bij een push strategie wordt middels marketing een aanbod gemaakt, de klant kan hier direct op ingaan.
Hoewel pull marketing ook een actieve houding van een aanbieder vereist, is een push strategie veelal actiever en soms zelfs agressief in de wijze van aanbieden. Er is daarmee minder activiteit vanuit de klant vereist, die hoeft vaak alleen “ja” te zeggen tegen het aanbod. In een marketing campagne kunnen beide strategieën aan bod komen, het is ook mogelijk om voor één aanpak te kiezen.
Bij push strategie worden potentiële klanten actief benaderd om een aankoop te verrichten.