Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Google Suggest is de originele naam voor wat we tegenwoordig Autocomplete noemen. Wanneer je in Google begint te typen zullen er suggesties vermeld worden van zoektermen en zinnen die overeenkomen met de zoekopdracht die je aan het typen bent. Zo kun je snel het gewenste zoekresultaat vinden. Wat is Google Suggest en wat kun je hiermee bereiken?

Definitie Google Suggest

Op 10 december 2004 lanceerde de populaire zoekmachine Google Suggest, een experiment vanuit Google Labs dat het eenvoudiger maakt om websites en pagina’s te vinden. De naam werd later veranderd naar Autocomplete, een meer neutrale aanduiding omdat de resultaten niet altijd “suggesties” zijn waar Google achter zal staan.

Automatische resultaten

Met miljarden zoekopdrachten weet Google vaak te voorspellen waar je naar op zoek bent. De Google Suggest aanvullingen worden automatisch gegenereerd op basis van de meest voorkomende zoekopdrachten. Hier kan een bedrijf op inspelen door content te creëren met deze zoektermen. Dit worden ook wel “longtail keywords” genoemd. De resultaten worden vaak als zinnen geformuleerd om de duidelijkheid te verhogen.

Voordeel voor mobiel

In 2004 waren er vrijwel geen telefoons met internet functionaliteit, tegenwoordig maakt Google Suggest zoeken online een stuk eenvoudiger omdat je minder hoeft te typen. Omdat mobiele apparaten ook steeds vaker gebruikt worden voor online winkelen wordt Google Suggest een steeds belangrijk middel in online marketing strategieën. Hoewel het geen vervanging is van de Google Keyword Planner kan het wel een goede aanvulling zijn.

Risico van Autocomplete

Enerzijds kan Autocomplete resultaten tonen met zoekopdrachten waar je zelf nog niet aan gedacht had, anderzijds kan het ook leiden tot een beperking van informatie. Omdat Google Suggest werkt op basis van aantallen is het mogelijk commerciële uitingen maar ook politieke opvattingen of desinformatie te verspreiden. Met de opkomst van “nep nieuws” en “alternatieve feiten” is er meer controle vanuit Google vereist om dit soort praktijken tegen te gaan.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z