Majestic is een web optimalisatie bedrijf dat al sinds 2004 bestaat. Naast een up-to-date indexering van de meeste recente URL’s bieden ze ook een enorme database van zes biljoen URL’s aan. Naast interne links worden tevens outbound links geïndexeerd en geteld, met als één van de primaire doelen de vindbaarheid in zoekmachines zoals die van Google te verbeteren. Wat is Majestic en wat zijn de alternatieven?
Dit bedrijf indexeert URL’s en plaatst deze in een overzichtelijke database met als doel de SEO strategie te verbeteren. Het is mogelijk om direct een URL via de website van Majestic oppervlakkig te beoordelen, voor een meer diepgaande analyse is een betaald abonnement vereist.
De dienstverlening van Majestic bestaat voornamelijk uit:
Het is niet nodig om zelf software ontwikkelaar te zijn om gebruik te maken van de tools, er is wel een API die geïntegreerd kan worden binnen andere software.
Een onderscheidend kenmerk van de Majestic dienstverlening is de enorme database met historische data. Naast de Historic Index is er de Fresh Index die binnen een kortere periode unieke URL’s indexeert, continu van updates voorzien door de webcrawlers.
Andere bedrijven die soortgelijke diensten leveren zijn Ahrefs en Moz. Daarbij ligt de focus van Majestic op het indexeren van koppelingen, en biedt het niet dezelfde brede selectie aan webanalyse tools die concurrenten doorgaans wel bieden. In plaats van zich in de breedte te profileren hebben ze specifiek gekozen voor ontwikkeling in de diepte. Google biedt zelf ook een aantal analyse- en optimalisatie tools aan voor zowel particuliere als zakelijke klanten, maar deze software is meer bedoeld om advertentie campagnes in te richten.