Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Bij guerrilla marketing worden producten of diensten onder de aandacht gebracht met vaak ludieke en tevens goedkope acties. Naast verkoop stimuleren wordt het ook gebruikt om aandacht te vestigen op een merk of boodschap, vaak wordt ook een specifieke doelgroep aangesproken. Wat is guerrilla marketing en voor wie is deze manier van marketing geschikt?

Definitie guerrilla marketing

Het fenomeen guerrilla marketing bestaat al langer dan het wereldwijde web, de term werd populair dankzij het gelijknamige boek van Jan Conrad Levinson uit 1984. Het is een vorm van marketing waarbij de traditionele methoden en media outlets worden vervangen door een alternatieve marketing strategie die vaak opvallend en ook onverwacht is.

Guerrilla marketing voor kleinere bedrijven

Wanneer je als kleinschalige onderneming minder marketingbudget hebt om te besteden kan guerrilla marketing helpen om toch impact te maken. Creativiteit en lef is daarbij van groter belang dan een riant budget. In tegenstelling tot reguliere marketing die vaak een grote doelgroep moet aanspreken, is er doorgaans sprake van een meer doelgroepgerichte aanpak bij guerrilla marketing. Een online strategie kan helpen om een goede guerrilla marketing campagne neer te zetten.

Viral marketing en Buzz marketing

Guerrilla, viral en buzz, het zijn allemaal termen en methoden die op elkaar aansluiten. Online wordt vaak gebruik gemaakt van social media kanalen om op een goedkope wijze reclameboodschappen naar buiten te brengen. Toch is het ook mogelijk om guerrilla marketing in de “echte” wereld in te zetten en dit weer online te publiceren voor een hoger rendement en hogere zichtbaarheid van de campagne.

Resultaat en effectiviteit bepalen

Omdat guerrilla marketing niet voldoet aan de standaard regels en richtlijnen van traditionele marketing kan het lastig zijn om de effectiviteit te bepalen. Online zijn er wel meer analyse tools beschikbaar zoals het aantal views, kliks en verkopen meten, en zo de conversie en effectiviteit te bepalen.

Als klein bedrijf moet je het hardste kunnen roepen om zichtbaarheid te verwerven, met guerrilla marketing kun je tegen relatief lage kosten een grote impact maken.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z