Beschrijving
Conversational AI staat voor conversaties waar een gesprekspartner aan deelneemt die communiceert op basis van kunstmatige intelligentie. Dit kan geschreven of gesproken tekst zijn. De communicatie verloopt op een natuurlijke wijze op basis van standaard spreektaal zoals mensen die onderling ook gebruiken. Conversational AI wordt steeds vaker ingezet om vragen te beantwoorden en gesprekken te voeren met klanten via internet. Denk hierbij aan virtuele helpdeskmedewerkers die functioneren op basis van zelflerende software algoritmes.
Wat is Conversational AI?
Een persoon bezoekt een website en heeft een vraag. Er is een real-time chat optie aanwezig en de persoon typt daar de vraag in. Er volgt direct een reactie met een antwoord of een andere vraag. Dit gesprek gaat verder tot de persoon tevreden is met het antwoord. Het is mogelijk dat deze klant heeft gecommuniceerd met een helpdeskmedewerker van vlees en bloed, het zou ook een chatbot geweest kunnen zijn die werkt op basis van Conversational AI. Software dus, die in staat is om direct in te spelen op nieuwe situaties en kan antwoorden in door mensen begrijpelijke taal.
Kunstmatige intelligentie helpt om natuurlijk te communiceren
Computers kennen geen nuance, die zien alles in zwart-wit op een binaire wijze. Voorheen moesten mensen zich hierop aanpassen, en heel duidelijk opdrachten geven. Vandaar ook de term “programmeertaal”, de taal die een computer begrijpt. Met Artificial Intelligence is het mogelijk om computers te laten leren op basis van nieuwe input, en hier autonoom op te laten handelen. Bij Conversational AI zal de computer direct inspelen op nieuwe informatie en een antwoord formuleren zoals een mens die ook zou kunnen uitspreken of typen.
Chatbots
De “Turing Test” is de meest bekende test om te bepalen of een computeralgoritme kan converseren op het niveau van een persoon. Er zijn chatbots die werken op basis van Conversational AI en de gemiddelde persoon al kunnen overtuigen. Naast een technologische prestatie zal dit ingrijpende gevolgen hebben voor de wijze waarop we communiceren. Met een helpdeskmedewerker, met een computerspel of met computers.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte