Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Loyalisten is een term die gebruikt wordt om personen te beschrijven die zeer trouw zijn aan een organisatie, merk of ideologie. Bedrijven besteden veel tijd en budget aan de loyaliteit van een kleinere groep trouwe klanten of merkambassadeurs. Wat zijn Loyalisten en welke rol spelen ze in marketing en commercie?

Wat zijn Loyalisten?

In de standaard definitie van Loyalisten wordt vaak de loyaliteit voor een land of groepering bedoeld. Denk aan loyaliteit van een groep Amerikanen ten opzichte van het Brits koninkrijk, of juist de loyaliteit van een groep Amerikanen aan de Verenigde Staten tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Ook bij religies en politieke stromingen zijn er personen die een grote mate van loyaliteit bezitten ten opzichte van het onderwerp.

Cult of Mac

Een vaak gehoord voorbeeld van een Loyalist is een gebruiker van Apple producten. Er zijn fans die vrijwel ieder nieuw product aanschaffen, en hier graag een meerprijs voor betalen. In dit geval is het interessant om te zien dat de loyaliteit door Apple fans doorgaans als positief wordt uitgelegd, terwijl personen die geen gebruik maken van Apple producten het als schaapachtig gedrag zien. Ondertussen is Apple de lachende derde, die niet voor niets ‘Think Different’ als motto heeft gesteld.

Loyaal of fanatisme?

Loyaliteit is niet altijd gebaseerd op objectieve waarnemingen. Het is een manier om deel uit te maken van een groep, of het verlangen naar een positie die in praktijk niet haalbaar is. Wanneer de volgelingen bereid zijn om enige vorm van geweld jegens niet-loyale personen te gebruiken, dan kun je spreken van fanatisme. Zo kunnen er trouwe fans van popartiesten zijn die concurrerende artiesten bedreigen. In dat geval kunnen Loyalisten hun idool juist schade berokkenen. Wanneer loyaliteit verschuift naar fanatisme kan men spreken van een cult.

Beloning voor trouw

Via loyaliteitsprogramma’s worden trouwe klanten, ambassadeurs en Influencers beloond voor hun trouw. Hier kan een piramide vorm van marketing aan verbonden worden. Denk aan een premie wanneer een loyale klant een nieuwe klant aanbrengt, een strategie die bijvoorbeeld de bezorg supermarkt Picnic toepast.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z