Volledige begrippenlijst

Customer insights

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Customer insights zijn inzichten in het gedrag van klanten, om daarmee het aanbod van een bedrijf of organisatie beter af te stemmen op de klantbehoefte. Als gevolg hiervan kan een aanbieder de service en dienstverlening verbeteren, of de omzet verhogen en nieuwe klanten aantrekken. Naast maatwerk oplossingen zijn er ook standaard modellen beschikbaar om deze inzichten te analyseren. Wat zijn customer insights en hoe kun je deze in perspectief plaatsen?

Definitie customer insights

Wanneer een aanbieder het hoe en waarom begrijpt van wat een klant heeft gedaan, momenteel doet en nog gaat doen, dan kan deze informatie gebruikt worden om het gedrag van de klant te beïnvloeden. Daarbij is het uitgangspunt een wederzijds voordeel te bewerkstelligen. Met andere woorden; wanneer je weet waarom een klant bepaalde beslissingen maakt, kun je als aanbieder helpen om deze klant in het vervolg nog betere beslissingen te laten maken.

Analyseren van de data

In een customer insights model wordt bepaald op welke wijze de analyse van data bepaald wordt. Hier zijn enkele voorbeelden van modellen die toegepast worden.

  • Met Impact Assessment kunnen acties vanuit de aanbieder in relatie worden gebracht met het gedrag van de klant, waarbij er ook een voorspellende waarde uitkomt.
  • Customers as Assets staat voor het meten van de lange termijn waarde van klanten, waarbij de kosten van acquisitie worden meegenomen in het berekenen van het rendement.
  • Bij Propensity Modelling wordt het toekomstige gedrag van klanten voorspeld op basis van acties uit het verleden.
  • Cross-sell Analysis koppelt verwante producten en diensten om deze in te zetten voor cross-selling en upselling in de toekomst.
  • By Critical Lag worden specifieke klantcontacten in werking gezet op basis van persoonlijke aankoop patronen om de loyaliteit van de klant te stimuleren en de retentie te verhogen.

Hoewel het van belang is om de klant te helpen, moet het ook voordelig zijn voor de aanbieder. Wanneer een bedrijf bepaalt dat kopen bij de concurrent beter is voor de klant, zal dit doorgaans geen wederzijds voordeel bieden om dit kenbaar te maken.