Customer insights zijn inzichten in het gedrag van klanten, om daarmee het aanbod van een bedrijf of organisatie beter af te stemmen op de klantbehoefte. Als gevolg hiervan kan een aanbieder de service en dienstverlening verbeteren, of de omzet verhogen en nieuwe klanten aantrekken. Naast maatwerk oplossingen zijn er ook standaard modellen beschikbaar om deze inzichten te analyseren. Wat zijn customer insights en hoe kun je deze in perspectief plaatsen?
Wanneer een aanbieder het hoe en waarom begrijpt van wat een klant heeft gedaan, momenteel doet en nog gaat doen, dan kan deze informatie gebruikt worden om het gedrag van de klant te beïnvloeden. Daarbij is het uitgangspunt een wederzijds voordeel te bewerkstelligen. Met andere woorden; wanneer je weet waarom een klant bepaalde beslissingen maakt, kun je als aanbieder helpen om deze klant in het vervolg nog betere beslissingen te laten maken.
In een customer insights model wordt bepaald op welke wijze de analyse van data bepaald wordt. Hier zijn enkele voorbeelden van modellen die toegepast worden.
Hoewel het van belang is om de klant te helpen, moet het ook voordelig zijn voor de aanbieder. Wanneer een bedrijf bepaalt dat kopen bij de concurrent beter is voor de klant, zal dit doorgaans geen wederzijds voordeel bieden om dit kenbaar te maken.