Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een conversiedoel is het beoogde doel dat je vooraf hebt gesteld om een conversie te bereiken. Door dit soort doelen te bepalen kan de effectiviteit van een marketingcampagne bepaald worden, ook kunnen er verbeterpunten uit voortkomen. Door conversies te meten kunnen de resultaten in kaart worden gebracht. Dit kan een verkoop zijn maar dat hoeft niet. Wat zijn conversiedoelen en waarom zijn deze zo belangrijk voor een online marketing strategie?

Definitie conversiedoelen?

Je hebt een ebook laten maken dat je wilt verspreiden onder jouw bezoekers. In dit ebook wordt meerdere malen verwezen naar de diensten of producten die je aanbiedt. Daarmee kan het conversiedoel van het ebook zijn om een product of dienst te verkopen. Maar daarvoor zal het ebook wel eerst van de site gedownload moeten worden. En die actie om een bestand te downloaden van de website behoort ook tot de conversiedoelen. Op conversiedoelen kun je conversie optimalisatie uitvoeren.

Doelen bepalen

Google Analytics heeft al vier standaard categorieën bepaald om conversiedoelen in te delen:

  1. Bestemming: De bezoeker moet een specifieke pagina bezoeken. Bijvoorbeeld de bevestiging na het succesvol invullen van een enquête formulier.
  2. Tijdsduur: De bezoeker moet een bepaalde tijd doorbrengen op een pagina. Bijvoorbeeld een lange pagina van een cursus.
  3. Aantal pagina’s per sessie: De bezoeker moet een aantal pagina’s op een website bezoeken in één sessie.
  4. Events: De bezoeker moet een specifieke actie uitvoeren zoals het bekijken van een video die vijf minuten duurt.

Voorbeelden van conversiedoelen

Het stellen van conversiedoelen is zeker niet beperkt tot verkoop of verwante zaken. Iedere organisatie kan eigen doelen stellen die aansluiten op de belangen van deze organisatie of vanuit de behoefte die bezoekers hebben. Naast de conversie naar een betalende klant zijn er ook doelen zoals het invullen van een formulier, het downloaden van een gratis ebook of inschrijven op een mailing lijst.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z