Een conversiedoel is het beoogde doel dat je vooraf hebt gesteld om een conversie te bereiken. Door dit soort doelen te bepalen kan de effectiviteit van een marketingcampagne bepaald worden, ook kunnen er verbeterpunten uit voortkomen. Door conversies te meten kunnen de resultaten in kaart worden gebracht. Dit kan een verkoop zijn maar dat hoeft niet. Wat zijn conversiedoelen en waarom zijn deze zo belangrijk voor een online marketing strategie?
Je hebt een ebook laten maken dat je wilt verspreiden onder jouw bezoekers. In dit ebook wordt meerdere malen verwezen naar de diensten of producten die je aanbiedt. Daarmee kan het conversiedoel van het ebook zijn om een product of dienst te verkopen. Maar daarvoor zal het ebook wel eerst van de site gedownload moeten worden. En die actie om een bestand te downloaden van de website behoort ook tot de conversiedoelen. Op conversiedoelen kun je conversie optimalisatie uitvoeren.
Google Analytics heeft al vier standaard categorieën bepaald om conversiedoelen in te delen:
Het stellen van conversiedoelen is zeker niet beperkt tot verkoop of verwante zaken. Iedere organisatie kan eigen doelen stellen die aansluiten op de belangen van deze organisatie of vanuit de behoefte die bezoekers hebben. Naast de conversie naar een betalende klant zijn er ook doelen zoals het invullen van een formulier, het downloaden van een gratis ebook of inschrijven op een mailing lijst.