Volledige begrippenlijst

Social media

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Social media is een interactieve vorm van computertechnologie die een laagdrempelige manier geeft om informatie te delen met een grote groep internetgebruikers. Naast privé personen wordt social media ook gebruikt door bedrijven en andere organisaties om informatie te delen en interactie tot stand te brengen. Wat is social media en hoe verschilt social media marketing van marketing via andere kanalen?

Definitie social media

Via de vele online social media diensten is het mogelijk om persoonlijke verhalen, interessante links naar andere pagina’s en commerciële boodschappen te delen met een groot publiek. De dienstverleners faciliteren de gebruikers om zelf content te creëren en te delen. Er zijn enorm veel social media diensten die naast overlappende functionaliteit ook unieke opties bieden. Populaire sociale media diensten zijn o.a.:

  • Facebook
  • Twitter
  • Snapchat
  • Pinterest
  • Instagram
  • Tumblr
  • VK
  • Weibo
  • LinkedIn
  • Google+

Overeenkomstige functies zijn bijvoorbeeld het maken van een persoonlijk profiel, communiceren met andere gebruikers, het delen van content, een waardering geven en andere leden volgen. Daarnaast proberen de verschillende diensten zich te onderscheiden door bijvoorbeeld een specifieke doelgroep aan te spreken (VK lijkt op Facebook maar dan voor Rusland), visuele informatie te delen (Instagram en Pinterest) of zakelijke relaties te onderhouden (LinkedIn).

Gratis in ruil voor data

Alle bekende social media diensten zijn gratis te gebruiken, het inkomstenmodel is vrijwel altijd gebruikersinformatie verzamelen. Zo kunnen adverteerders zeer gericht hun doelgroep bereiken via Facebook advertenties of LinkedIn advertenties. De inbreuk op privacy is een terugkerende kritiek op deze diensten, met name marktleider Facebook is het mikpunt van negatieve berichtgeving rondom schending van privacy.

Online marketing via social media

Een online strategie via social media kanalen wijkt af van normaal adverteren. De interactie met gebruikers is van groter belang, er ligt ook een veel grotere nadruk op persoonlijke aanbevelingen. Hierbij wordt vaak gebruikt gemaakt van zogenaamde “influencers” met een groot aantal volgers die producten en diensten aanprijzen. De grens tussen reclame en persoonlijke aanbevelingen is hierbij lang niet altijd duidelijk. Daarnaast helpen we je graag bij het uit handen nemen van Facebook adverteren, LinkedIn adverteren of Instagram adverteren.  

Viral content

Een belangrijk onderdeel van succes op sociale media is het publiceren van viral content. Dit zijn berichten die vaak worden gedeeld en zich als een virus verspreiden via gebruikers. Het is mogelijk om zelf dergelijke content in eigen huis te produceren, er zijn ook kanalen die de rechten voor bestaand content in licentie nemen en dit onder hun eigen naam verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan videoclips die gefilmd zijn door amateurs die zelf nauwelijks volgers hebben. Grotere sociale media kanalen kopen de rechten voor deze content en publiceren de clips op hun eigen kanaal. Volgers zien deze content en delen het weer waardoor er een sneeuwbaleffect ontstaat. Het populaire kanaal kan zo groeien en onbekende content krijgt een groter platform.

Naast netjes de rechten kopen zijn er ook kanalen die content stelen van minder bekende kanalen en deze publiceren als eigen content. Ze kunnen zelfs de originele auteur betichten van diefstal. Het komt regelmatig voor dat kanalen van auteurs geblokkeerd worden vanwege onterechte copyright claims omdat er misbruik wordt gemaakt van het algoritme.

Niche groepen op sociale media

In de jaren zeventig en tachtig waren er veel UHF kanalen op de Amerikaanse televisie. Deze programma’s werden uitgezonden via zendmasten met een beperkt bereik. Zo konden lokale televisie makers hun talent (of gebrek daaraan) op een laagdrempelige wijze aan hun omgeving laten zien. Sociale media op het internet heeft een wereldwijd bereik wat het mogelijk maakt een selectie groep volgers aan te trekken met niche onderwerpen. Met een potentiële groep van miljarden gebruikers is kunnen miljoenen volgers bereikt worden met een zeer specifieke interesse. Dit heeft ervoor gezorgd dat relatief onbekende personen toch miljoenen euros verdienen met hun content.

Overstap van sociale media naar traditionele media

Nikkie de Jager is een voorbeeld van iemand die via sociale media de overstap heeft gemaakt naar de traditionele media. Haar YouTube kanaal NikkieTutorials werd een grote hit, na een interview bij de Amerikaanse talkshowhost Ellen DeGeneres werd ze wereldberoemd buiten haar vaste groep volgers. Ze werd vervolgens gevraagd voor diverse Nederlandstalige televisieprogramma’s en wist zo een compleet nieuwe doelgroep te bereiken. Dat ze haar achtergrond niet was vergeten bleek uit een make-up sessie met Adèle ter promotie van haar nieuwe album.