Het wereldwijde web staat vol met SEO tips en vaak komen deze allemaal op hetzelfde neer. “Maak content voor de bezoekers, niet voor Google”, “je website moet mobile-friendly zijn” en ga zo maar door. Die tips ken je ondertussen dus wel en bovendien zijn ze niet echt concreet. Daarom willen wij je als SEO bureau graag verder helpen met deze 12 SEO tips, die net wat verder gaan dan de basic tips die je overal tegenkomt.
Bij websites die al het een en ander aan content online hebben staan, zien we vaak dat er interne concurrentie gaat optreden. Interne concurrentie houdt in dat er twee of meer pagina’s van dezelfde website ranken op dezelfde zoekterm. Het resultaat hiervan is dat die pagina’s (hoogstwaarschijnlijk) nooit een toppositie gaan pakken op het gewenste zoekterm. Hieronder een schoolvoorbeeld uit de praktijk van wat interne concurrentie doet met je rankings.
De verschillende kleuren lijntjes zijn verschillende pagina’s binnen desbetreffende website. Er is te zien dat de oude pagina (gele lijn) is aangepast naar de rode lijn, maar hier ontstond er interne concurrentie met de groene lijn. We zien wel een stijging op beide pagina’s, alleen de toppositie werd pas bereikt toen de groene lijn niet meer in beeld was.
Interne concurrentie oplossen kan op verschillende manieren. Ten eerste moet je kritisch kijken naar de twee pagina’s die op dezelfde zoekterm ranken. Targeten deze pagina’s dezelfde zoekintentie? Zijn de pagina’s geoptimaliseerd voor dezelfde zoekterm? Als dat het geval is, dan raden we aan om ze samen te voegen tot één sterke pagina.
Het kan ook zo zijn dat beide pagina’s op een andere zoekterm focussen of een andere zoekvraag beantwoorden. Het liefst zou je dan beide pagina’s willen behouden, zoals ook in het voorbeeld dat we gaven. De groene lijn is namelijk een productpagina en de rode lijn een categoriepagina. Ze zijn dus niet hetzelfde qua functie, waardoor we de pagina’s niet konden samenvoegen.
Wat doe je dan om de interne concurrentie op te lossen? Volg deze stappen:
Gebroken links zijn vervelend voor de gebruiker en dat is dan ook de reden dat Google er ook niet blij van wordt. Dit geldt voor zowel gebroken interne links als gebroken externe links.
Een link is gebroken als hij naar een pagina verwijst die niet (meer) bestaat. Het verhelpen, en in de toekomst voorkomen, van gebroken interne links zal zorgen voor een betere gebruikerservaring. Daar worden zoekmachines enthousiast van en daarom is het oplossen van je gebroken links ook goed voor de SEO van je website (en beter voor de conversies van je website!).
Er zijn dus twee typen gebroken links: interne gebroken links en externe gebroken links. Beide kunnen we opsporen met handige tools. De tools die wij hiervoor gebruiken zijn Screaming Frog (gratis tot 500 pagina’s) en Ahrefs (betaald).
Screaming Frog gebruiken we om interne gebroken links te achterhalen. Dit doen we door de website te laten crawlen door deze tool en daarna te filteren op ‘Status code’, zoals bij onderstaande afbeelding.
Dit kan je doen door de volgende stappen te ondernemen:
Ahrefs is op zijn beurt geschikt voor het achterhalen welke backlinks gebroken zijn. Doordat de backlink verwijst naar een 404-pagina binnen onze website, wordt de linkwaarde niet overgedragen en dat is zonde. Om te achterhalen welke inkomende backlinks gebroken zijn, ga je, na het intikken van je website, in het menu aan de linkerkant naar ‘Links’ toe en klik je vervolgens op ‘Gebroken’ . Dan krijg je de pagina zoals je hieronder ziet.
Nu hebben we een lijst met pagina’s die gebroken links hebben en dat willen we oplossen. Ten eerste moeten we een 301-redirect aanmaken van de oude URL, die nu een 404-pagina is, naar de meest passende pagina. Hierdoor wordt de gebruiker doorgestuurd naar een relevante pagina en gaat de linkwaarde ook niet verloren.
Met een 301-redirect gaat er altijd wat linkwaarde verloren, het is geen exact gegeven, maar hou rekening met zo’n 5 à 10 procent. Daarom is het ook belangrijk om de gebroken interne links aan te passen naar de nieuwe pagina, zodat iemand direct op de gewenste pagina terechtkomt in plaats van via een 301-redirect. In Screaming Frog vind je onder in het venster een tabje met ‘Inlinks’. Hier vind je alle interne links die naar de 404-pagina in kwestie leiden. Dan is het zaak om de interne links aan te gaan passen naar de meest passende pagina.
Het aanpassen van gebroken backlinks zal wat lastiger zijn, aangezien je dit vaak niet zelf kunt doen. Wel is het de moeite waard om aan de beheerder van de websites waar de gebroken backlinks staan, te vragen of ze deze aan willen passen. Een 301-redirect plaatsen kun je wel zelf en dat moet in ieder geval gedaan worden!
Oké, oké, dit is wel een tip die je op de meeste andere blogs ook leest. Maar het is dan ook wel een heel belangrijke. Externe linkverwijzingen, oftewel: backlinks, zijn nog steeds een belangrijke ranking factor. Dat maakt het ook een belangrijke SEO tip. Backlinks verkrijgen door middel van linkbuilding zorgt voor betere rankings.
Het verkrijgen van backlinks kan op verschillende manieren. Denk aan een samenwerking met andere websites, het inkopen van backlinks, gastbloggen en natuurlijk ijzersterke content schrijven die op een natuurlijke manier linkjes op andere websites vergaart. Dat laatste zouden we allemaal wel willen, maar in de praktijk is dit vaak lastig om voor elkaar te krijgen. Ga maar na op je eigen website: hoe vaak link jij naar andere websites?
Het meest efficiënt zijn nog steeds de samenwerkingen met andere websites en het inkopen van backlinks. Aan je netwerk met websites waarmee je kan samenwerken zit vaak een plafond. Daarom is dit voor de meeste personen lastig zelf op te pakken, dan is het uitbesteden van de linkbuilding een goede keuze. Ook het kopen van backlinks op hoogwaardige websites wordt vandaag de dag nog veel gedaan, gewoonweg omdat het voor resultaat zorgt. Draaf hier niet in door als je ziet dat het werkt: een natuurlijk linkprofiel blijft van groot belang.
Door middel van structured data (ook wel: schema markering of Schema Markup) kan Google je content nog beter begrijpen. En doordat Google je content beter begrijpt, kun je beloond worden met een zogenaamd ‘rich result’. Zo’n verrijkt resultaat in de zoekresultaten van Google kan weer voor meer klikken zorgen.
Een voorbeeld van een rich result is de FAQ snippet. Dit zijn veelgestelde vragen die onder je organische zoekresultaat toegevoegd worden. Door je juiste schema marketing toe te voegen aan een pagina, kun je Google activeren om die content op de zoekresultatenpagina te laten zien, zoals bij onze pagina SEO specialist:
Ook met speciale product schema markering kom je in aanmerking voor een rich result:
Deze stukjes content zijn niet zo groot en opvallend als de FAQ snippet, maar toch mooi meegenomen in de strijd om de meeste klikken. Vaak zien we dan ook dat grotere resultaten meer klikken krijgen: hoe meer toeters en bellen, hoe opvallender, dus hoe sneller een gebruiker erop klikt.
Het gaat echter niet alleen om het verkrijgen van een rich result. In eerste instantie is het doel van structured data om je content beter te laten begrijpen door de zoekmachines, zodat de pagina op relevantere zoektermen beter gaat ranken. Zo kun je bijvoorbeeld ook de auteur schema markering toe passen. Dit zie je niet direct terug in de zoekresultaten, maar zorgt wel voor meer vertrouwen en dat is dan weer belangrijk voor Google E-A-T.
De schema markering moet toegevoegd worden in de code van de website. Vaak heb je hier dus een developer voor nodig. Er zijn tal van schema markeringen te vinden. Dit zijn in onze ogen de meest gebruikte:
De mogelijkheden van schema markering zijn te vinden op Schema.org. In onze ogen is het belangrijk om het Google zo makkelijk mogelijk te maken op jouw content te begrijpen. Structured data helpt hierbij, dus het toepassen van zoveel mogelijk structured data is dan ook zeker van toegevoegde waarde. Let hier uiteraard wel op de relevantie en voeg geen product schema markeringen toe als er geen producten op de website staan.
Geen developer tot je beschikking? Het is ook mogelijk om schema markering toe te passen door middel van Google Tag Manager. Dit is niet ideaal (want Google heeft dit liever hard-coded), maar het werkt wel!
Alt tags zijn belangrijk voor SEO en vaak wordt dat vergeten. We zien dan ook regelmatig dat een website al een hele tijd online staat zonder dat de afbeeldingen van alt tags voorzien zijn. Alt-tags zijn een beschrijving van de afbeelding die wordt getoond zodra de afbeeldingen niet geladen kunnen worden. Daarnaast wordt dit stukje van de afbeelding voorgelezen als er bijvoorbeeld een slechtziend persoon op je website komt. Voor de toegankelijkheid is deze alt-tag dus belangrijk en daarom hecht Google hier ook waarde aan.
Om dit in één keer te optimaliseren kun je gebruik maken van een plug-in. De plug-in die wij hiervoor aanraden is Bulk Auto Image Alt Tekst voor WordPress. Voor andere CMS systemen is het goed om te kijken wat de mogelijkheden hierin zijn. Heb je wél wat tijd omhanden of wil je het vanaf het begin van je website goed doen? Dan is het beter om de alt tags handmatig te optimaliseren.
De plug-in om je alt tags te automatiseren werkt als volgt: je kunt aangeven dat de missende alt tags gevuld worden op basis van:
Je loopt hierbij wel tegen een probleem aan: alle afbeeldingen op dezelfde pagina krijgen dezelfde alt tag. Dat is niet ideaal, want uniek is altijd beter. Aan de andere kant is een alt tag beter dan geen alt tag. Heb je geen tijd beschikbaar en wil je snel je hele website voorzien van redelijk accurate alt tags? Dan is deze plug-in ideaal.
Het handmatig toevoegen van de alt tags heeft bij uitstek onze voorkeur. Het doel van de alt tag is om de afbeelding te omschrijven, zodat slechtzienden (én Google, die ook geen ogen heeft) ook een idee krijgen van de inhoud van de afbeelding. Zeker als de afbeelding je content verrijkt, is het belangrijk om deze te omschrijven voor de beste ervaring voor slechtziende mensen. Daarnaast wordt de alt tag ook weergegeven als de afbeelding niet geladen kan worden. Nu het belang van de alt tag duidelijk is, kun je je waarschijnlijk wel voorstellen dat het beter is om deze handmatig in te vullen. Op die manier ben je namelijk in staat om elke afbeelding van een unieke, perfect passende alt tag te voorzien.
Het optimaliseren van de alt tags moet je doen met de gebruiker als uitgangspunt, net zoals altijd bij SEO. Bij alt tags is het dus slim om de afbeelding zo goed mogelijk te omschrijven. Als het mogelijk is om hier de belangrijkste zoekterm in te verwerken, is dat uiteraard een extra voordeel! Maar dit moet niet het doel zijn van de alt tag. Naast dat goede alt tags helpen om te ranken in de reguliere zoekresultaten van Google, helpt het ook om te ranken in de afbeeldingen zoekfunctie van Google.
De manier voor Google om te controleren of jouw alt-tags relevant zijn, is door te kijken naar de CTR in Google Images. Wordt er vaak op jouw foto’s geklikt bij een relevante zoekopdracht? Dan zal de alt-tag wel relevant zijn voor de gebruiker. Klikt niemand op jouw foto’s omdat de term die je hebt gebruikt niet aansluit bij de inhoud van de foto? Dan is dat voor Google een signaal dat de tekst waarmee de afbeelding omschreven is, niet relevant is.
Voorbeeld:
Slecht: kat, kater, poes
Oké: Klein katje
Prima: Klein katje met een bloemetje
Perfect: Klein zwart-wit katje is buiten aan het spelen met een bloemetje
Heb je content die goed rankt op een bepaalde zoekterm? Top! Een pagina die rankt op een set aan relevante zoektermen is natuurlijk nog beter.
Met deze pagina willen we bijvoorbeeld goed ranken op ‘SEO tips’, maar het liefst ook op gerelateerde, niet-exacte zoektermen zoals ‘SEO optimalisatie tips’ en ‘Google SEO tips’. Van tevoren hebben we deze zoektermen gevonden op basis van een zoekwoordenonderzoek. De kans is groot dat niet alle zoektermen in het zoekwoordenonderzoek staan. Dan is het belangrijk om de pagina alsnog te optimaliseren voor de zoektermen die er ontbreken. Maar hoe kom je erachter voor welke zoektermen je nog niet hebt geoptimaliseerd?
De plek waar je de ontbrekende zoektermen kan vinden is Google Search Console. Ga naar de pagina ‘Prestaties’ en pak de pagina erbij die je wilt optimaliseren. Kijk nu naar zoektermen waar je op rankt met de pagina, maar buiten de top 15. Voor die zoektermen vindt Google de pagina in kwestie namelijk wel relevant, maar nog niet ‘goed genoeg’.
Bij onze pagina zoekmachine optimalisatie zien we dan het volgende:
Zoektermen waar we deze pagina nog voor kunnen optimaliseren zijn: ‘Google zoekmachine optimalisatie’, ‘zoekmachine optimalisatie expert’, ‘zoekmachine optimalisatie advies’, etc. Hierbij is het wel goed om kritisch te kijken naar de zoekterm. Ga bij jezelf het volgende na: voldoet de pagina aan de zoekintentie van deze zoekterm? Of moet er een nieuwe pagina voor geschreven worden?
Nu hebben we wat nieuwe zoektermen ontdekt waar we nog niet voor hebben geoptimaliseerd, maar die wel interessant zijn voor de pagina. Nu willen we hier natuurlijk op gaan scoren. Om dit voor elkaar te krijgen moet je content toevoegen met deze zoektermen erin verwerkt. Voor het beste resultaat is het aan te raden om de zoekterm ook nog vaker in de rest van de tekst te verwerken. Uiteraard wel op een natuurlijke manier: hou je content leesbaar.
Sta je op positie 6 tot en met 10? Dan is de tekst op de pagina waarschijnlijk wel toereikend, maar zijn er weer andere on-page factoren die je kunt optimaliseren. Een belangrijke SEO tip hierbij is het optimaliseren van de paginatitel en beschrijving, oftewel de meta-title en meta-description.
De paginatitel is een belangrijke ranking factor. De paginabeschrijving is daarentegen geen (directe) rankingfactor. Maar een goede meta-beschrijving kan voor meer klikken zorgen, wat de click-through-rate (CTR) verhoogt. En de gebruikerservaring (waaronder CTR) wordt wel meegenomen bij de rankings. Lees hier meer over in ons artikel over ranking factors.
Het belangrijkste bij het optimaliseren van metadata is testen wat wel en niet werkt. Zo kun je bijvoorbeeld kijken naar wat de concurrentie doet, of wat werkt bij andere pagina’s. Daarnaast kun je je aan de volgende best practices houden:
We zien vaak dat er pagina’s zijn die zich richten op meerdere zoektermen. Vaak zullen deze blijven hangen op positie 11 tot en met 20, vooral als het zoektermen met moordende concurrentie betreft, en dat is natuurlijk zonde. Door deze pagina’s te splitsen in pagina’s die zich richten op een kleinere set aan zoekwoorden, zullen de afzonderlijke pagina’s beter gaan ranken op hun eigen focuszoekterm.
Je kunt deze mogelijkheden het beste vinden via een rank tracker of via Google Search Console. Kijk naar zoektermen die al voor een wat langere tijd niet in de top 10 weten te komen. Dan is het goed om te kijken welke zoektermen er allemaal ranken op deze pagina. Ga dan bij jezelf na: kun je voor een van de zoekwoordgroepen een nieuwe pagina maken die nog beter aansluit op de zoekvraag? Als dat het geval is, meteen doen!
De beste manier om een hoge CTR (click-through ratio oftewel doorklikratio) te verkrijgen is op positie 1 staan. Volgens een case-study van Backlinko krijgt het eerste resultaat in Google gemiddeld 31,7% van de klikken. Als we de eerste drie plekken bij elkaar optellen, zien we dat 75% van de klikken naar de top 3 gaat. Zit je daar niet bij? Dan moet je het doen met de overgebleven 25%.
Dus het komt erop neer dat, als je een hoge CTR wilt, je in de top 3 moet komen van de SERP. In de praktijk zien we echter dat het bijna nooit het geval is dat deze CTR van 31,7% wordt gehaald bij het eerste resultaat. Vaak staan er Google Ads resultaten boven, maar er kan bijvoorbeeld ook een Local Pack (Google Mijn Bedrijven) boven staan. Dan ziet de CTR er al heel anders uit. Ook zien we ook altijd flinke verschillen per branche. Maar hoe optimaliseer je de CTR dan? Hieronder twee tips.
Zoals we ook al benoemden bij de SEO tip over de metadata, is het ‘verkopen’ van je pagina belangrijk voor een hogere CTR. Wij doen dit bijvoorbeeld door onder andere belangrijke USP’s te benoemen in de metabeschrijving. Hieronder een voorbeeld van hoe onze metadata eruit zien:
Je verhoogt je CTR door je metadata te optimaliseren. Google Ads gebruiken klinkt misschien een beetje gek bij het optimaliseren van je metadata, Het testen van welke metadata het beste werkt voor een hoge CTR kan lang duren. Je kunt met SEO immers maar één variatie tonen per pagina: met metadata valt niet te A/B-testen. Daarnaast duurt het ook soms een paar dagen voor je nieuwe metadata op de zoekresultaten pagina (SERP) tevoorschijn komt.
Bij Google Ads is dit anders, hier kun je snel meerdere advertentieteksten online zetten en testen wat het beste resultaat oplevert. Zo kom je er relatief snel achter welke advertentietekst het beste werkt. Die kun je vervolgens inzetten als metadata voor je organische zoekresultaat.
Het menu en de footer zijn erg sterk als het gaat om SEO. De pagina’s die hierin staan zullen de meeste linkjuice meekrijgen en zijn in de ogen van Google sowieso belangrijk. Want waarom zou je een pagina in het menu zetten als deze niet belangrijk is voor je website?
Voor het beste resultaat zet je je belangrijkste pagina’s dus in het menu en de footer. Het menu is vaak maar beperkt. Voor overige landingspagina’s raden we dan ook aan om deze in de footer te zetten. Pas hier uiteraard ook op voor een overkill aan linkjes, dat werkt averechts. Bij ons ziet de footer er bijvoorbeeld zo uit:
Hier staan belangrijke landingspagina’s in, die we voor de gebruiksvriendelijkheid niet in het menu willen opnemen.
Belangrijke pagina’s die je wilt laten ranken in Google moeten dus in het menu en/of in de footer staan. Als je te veel pagina’s hebt voor het menu en/of de footer, dan wordt het gebruik van interne links des te belangrijker. Dit omdat de linkwaarde dan doorgegeven kan worden naar andere belangrijke landingspagina’s.
Ga bij jezelf na: wat zijn de pagina’s op mijn website die het belangrijkst zijn voor SEO? Deze zet je in het menu en/of de footer. Let er daarnaast op dat je in het menu natuurlijk ook ruimte overhoudt voor pagina’s zoals contact en over ons. Deze pagina’s zijn misschien niet relevant voor je SEO-doelstellingen, maar wel érg belangrijk voor de gebruikersvriendelijkheid van je website.
Het is onmogelijk om de huidige linkwaarde van je pagina’s handmatig te bekijken. Maar met Screaming Frog kun je achterhalen of je belangrijkste pagina’s wel genoeg linkwaarde meekrijgen vanuit de website. Scoort een pagina ondermaats wat betreft linkwaarde? Dan is het slim om deze pagina in de footer te zetten en er meer interne links naartoe te plaatsen.
Het ziet er als volgt uit:
Zitten er belangrijke pagina’s tussen met een linkscore van 85 of minder? Dan moet je de interne linkstructuur gaan optimaliseren, door bijvoorbeeld deze pagina’s in de footer te zetten. Als je dat doet zal de linkscore van de pagina in kwestie meteen flink omhoog gaan, doordat er dan een interne link naartoe gaat vanaf elke pagina op de site.
Het kan natuurlijk zo zijn dat je te veel pagina’s online hebt staan en dat ze niet allemaal in de footer passen. Dan is een goede interne linkstructuur belangrijk. Bij grote websites kan er veel tijd in gaan zitten om dit te managen en daarom kan je dit proces automatiseren. Voor WordPress gebruiken wij de plug-in Internal Link Juicer. Deze werkt heel prettig en en is ideaal voor het automatiseren van je interne linkstructuur.
Met de crawldiepte bedoelen we hoeveel klikken er minimaal nodig zijn naar een bepaalde pagina te komen vanaf de homepagina. Hoe dieper de pagina zit, hoe minder waarde deze meekrijgt in Google. Ook wel logisch natuurlijk, want waarom zou je een belangrijke pagina zo diep in je website verstoppen? Onze richtlijn is dat de crawldiepte voor de belangrijke pagina’s niet meer dan 2 mag zijn.
Op de homepagina staat een linkje naar de pagina “kleding”. Het hoeft je dus maar 1 klik vanaf de homepagina te kosten om daarop terecht te komen. “Truien” zit dieper. Daar staat bijvoorbeeld alleen op de pagina “kleding” een linkje naartoe. Je móet dus wel eerst naar de pagina “kleding” navigeren vanaf de homepagina als je naar de pagina “truien” wilt. Dan komt er nog een stap bij als je wilt navigeren naar de pagina “rode truien”, want op die pagina kom je alleen via de pagina “truien”. De pagina “rode truien” is nu dus te diep in de website structuur. Dit kan je oplossen door de ’truien’ pagina direct bereikbaar te maken vanuit de homepage.
Stel dat op de pagina “kleding” ook een linkje staat naar “broeken”. Die staat dus ook op niveau 2. Vanaf “broeken” staat een linkje naar “truien”. Is “truien” dan opeens niveau 3? Néé, want je kunt er ook in 2 klikken komen, via pagina “kleding”. Het is niet noodzakelijk om 3 keer te klikken.
Ook bij het analyseren van de crawldiepte kan Screaming Frog je helpen. Neem de volgende stappen:
Het ziet er als volgt uit:
De grafiek laat mooi zien hoe de crawldiepte is verdeeld bij onze website. Het overgrote deel heeft een diepte van 2, dus dat is netjes! Nu is het goed om te kijken of er geen belangrijke pagina’s zijn die een crawldiepte van 3+ hebben. Dit doe je door te kijken naar de ‘Crawl Depth’ in de tabel. Dit zie je dan op je scherm:
Nu we weten welke pagina’s te diep in de structuur van de website liggen, kunnen we er actie op ondernemen. De mogelijkheden die in SEO tip 10 zijn besproken, kunnen we ook hier op toepassen, dus:
Heb je een grotere website? Dan raden we aan om een HTML-sitemap aan te maken waarnaartoe wordt gelinkt vanuit de footer. Niet omdat de sitemap zelf waarde heeft in Google, maar omdat we hierdoor de crawldiepte voor elke pagina verminderen naar twee. Kijk maar:
Home -> sitemap -> elke belangrijke pagina op de site = crawldiepte 2
Local SEO is het goed gevonden in de buurt van waar je bedrijf is gevestigd. Niet voor iedereen is dit interessant, maar voor de lokale slotenmaker of loodgieter juist wel. Het zoekgedrag ziet er vaak zo uit: ‘slotenmaker + plaats’, ‘loodgieter + plaats’, ‘dakdekker + plaats’, en ga zo maar door. Local SEO is dus erg interessant voor locatiegebonden websites. Hoe pak je het op?
Voor we beginnen met het optimaliseren van pagina’s moet er een zoekwoordenonderzoek worden gedaan. Grote kans dat dat gaat lijken op ‘slotenmaker + plaats’, maar dan voor jouw branche. Als die zoekwoorden in kaart zijn gebracht, ga je hier SEO pagina’s voor schrijven met focus op de dienst + plaats.
Google heeft het in theorie niet zo op deze pagina’s, omdat zij enkel bedrijven willen tonen die ook daadwerkelijk in die plaats zijn gevestigd. Maar in de praktijk zien we dat dit nog steeds werkt, heel goed zelfs! Het is wel goed om in het achterhoofd te houden dat dit in de toekomst anders kan zijn.
Daarnaast moet je ook in de schoenen van de gebruiker stappen. Als jij een locatie pagina aanmaakt voor Groningen, maar je levert alleen diensten in het zuiden van Nederland, dan heeft de bezoeker er natuurlijk niks aan. Als je wel diensten levert in Groningen is het wel interessant om zo’n pagina aan te maken.
Voorbeeld: Slotenmakers en loodgieters komen naar de klant toe in de betreffende plaats, de klant merkt hier niets van. Dit geldt niet voor een locatie waar de klant zelf naartoe moet, bijvoorbeeld een restaurant.
Bij lokale zoekopdrachten zien we altijd een ‘local pack’ boven de organische resultaten staan. Dit is een kaartje met Google Mijn Bedrijf resultaten. Héél interessant voor local SEO! Een local pack ziet er zo uit:
Door hier tussen te staan is heb je weer een extra stukje op de zoekresultatenpagina kunnen bemachtigen. Dit maakt de kans op een klik groter, dan wanneer je slechts 1 keer getoond wordt. Op de blog Google Mijn Bedrijf handleiding vind je een stappenplan over hoe je Google Mijn Bedrijfspagina goed inricht.
Dit waren onze 12 SEO tips waar je (hopelijk) écht mee verder komt. Het is lastig om alles te onthouden, dus kom hier gerust nog eens terug om de SEO tips te lezen. Hier in het kort de tips die je gaan helpen voor meer verkeer:
Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!