Marktpositie staat voor het imago dat een merk uitstraalt bij de consument. Dit kan te maken hebben met het productaanbod, het kan ook gekoppeld zijn aan de marketing van het merk, product of dienst. De positie die een bedrijf inneemt kan verschuiven, zowel door interne als externe factoren. Wat is marktpositie en hoe heb je hier als merk invloed op?
Wat denkt de gemiddelde consument van een merk? De perceptie van een merk bij het publiek is niet altijd hetzelfde als de zienswijze die de directie heeft over het merk. Door de marktpositie te analyseren kunnen promotionele activiteiten beter afgestemd worden op de wensen en verwachtingen van de klant. Om een analyse te maken worden de 4-P’s toegepast:
Promotie: Hoe worden producten of diensten aangeboden?
Prijs: Wat is een redelijke prijs voor het aanbod?
Plaats: Waar worden producten en diensten verkocht?
Product: Zijn er aanpassingen nodig of moeten er nieuwe producten worden ontwikkeld?
Daarnaast zijn er verschillende factoren om rekening mee te houden bij het bepalen van de marktpositie. De organisatie kan verwachtingen stellen die niet uitvoerbaar zijn. Door verschillende factoren in ogenschouw te nemen is het mogelijk om de verdere marketing strategie te bepalen.
Om de marktpositie te bepalen zul je eerst de criteria moeten definiëren die nodig zijn om een verdere strategie uit te voeren. Denk hierbij aan:
Wat is de vraag vanuit de klant, waar ligt de behoefte?
Welke prijs is redelijk ten opzichte van het aanbod?
Wat is de kwaliteit die het product of de dienst levert?
Waar is het aanbod het meest geschikt voor?
Welke vormen van marketing past de concurrentie toe?
Er zijn zowel interne als externe factoren om marktpositie te verwerven. Daarbij is de vraag van de klant en de concurrentiepositie van groot belang. Alleen het beste product produceren terwijl er juist behoefte is aan een goedkopere versie van een bestaand product kan contraproductief werken.
Een merk dat al langer bestaat zal een merkimago hebben opgebouwd. Na verloop van tijd is dit imago wellicht niet meer relevant en wordt het tijd voor verandering. Bedrijven die in productaanbod totaal niet veranderen kunnen middels marketing toch een compleet ander imago krijgen.