Een doelgroep is een groep mensen of klanten die een bedrijf of organisatie wil benaderen om een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen. Door deze groep nauwkeurig te bepalen kan een advertentiebudget gericht worden besteed voor het publiek dat het beste aansluit bij de doelstellingen van de aanbieder. Wat is een doelgroep en hoe voer je een analyse uit om deze groep in kaart te brengen?
Een reclame voor nieuwe scheermessen juist voor een aflevering van Sesamstraat heeft niet veel zin, tenzij de ouders meekijken of wanneer er kind is met een voortijdige baardgroei. In veel gevallen ligt het voor de hand wie de doelgroep niet is, wie wél tot deze groep behoort is vaak wat lastiger te bepalen. Hoe specifieker de doelgroep bepaald kan worden hoe beter een reclamecampagne afgestemd kan worden op de potentiële klant. Daarbij is het ook van belang om te bepalen welk platform aansluit bij de beoogde doelgroep. Enkele standaard factoren om te inventariseren zijn:
Naast dit soort objectieve maatstaven zijn er ook meer subjectieve criteria waarvan dit de vier archetypes zijn:
Een doelgroep analyse is van belang binnen een volledige marketing strategie. Daarmee wordt helder wat de doelgroep is, wie daar wel / niet toe behoort en op welke wijze de marketing inspanningen toegespitst kunnen worden op de target audience. Er kan vanuit twee kanten geredeneerd worden; om voor bestaande producten de juiste doelgroep te vinden, of om op basis van een groep consumenten een passend product te lanceren.