Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

In bezoekersstatistieken worden er verschillende meetpunten bepaald om het gedrag van bezoekers op een website in kaart te brengen. Op basis van deze informatie kan de website verbeterd worden, en de marketing strategie kan indien nodig worden aangepast. Per website en doelstelling kunnen er andere meetpunten van belang zijn. Wat zijn bezoekersstatistieken en hoe kun je deze analyseren?

Definitie bezoekersstatistieken

Het meest eenvoudige meetpunt voor een website, webpagina, blog post op Facebook of video op YouTube is het aantal mensen dat deze boodschap gezien heeft. Dit kan een indicatie zijn van de populariteit, maar je kunt er verder weinig conclusies uit trekken. Door bezoekersstatistieken te analyseren en diverse meetpunten te bepalen wordt het gedrag van bezoekers veel inzichtelijker. Op basis van deze data wordt een analyse uitgevoerd, aan de hand van de conclusies kan een website aangepast worden om bijvoorbeeld de conversie te optimaliseren of om mensen langer op de site te houden.

Website optimalisatie

Om een website te verbeteren is informatie nodig van gebruikers. Met uitgebreide bezoekersstatistieken kun je enorm veel data verzamelen. Dit kan op individuele basis plaatsvinden, vaak betreft het een gemiddelde van veel bezoekers. Dit zijn enkele meetpunten die vaak gebruikt worden:

  • Waar komen bezoekers vandaan?
  • Zijn ze direct binnengekomen of via een ander kanaal?
  • Hoeveel tijd brengen ze door op de website?
  • Hoeveel pagina’s worden er bezocht?
  • Leidt het bezoek tot conversie?

Google Analytics

Er zijn diverse programma’s om de bezoekersstatistieken te analyseren, Google Analytics is het meest bekend. Omdat de resultaten vaak toegepast worden op zoekmachine optimalisatie spreekt het voor zich om Google Analytics te gebruiken, de software is ook gratis te gebruiken. Uiteraard zijn er naast SEO ook andere toepassingen waarbij de analyse van bezoekersdata nuttig kan zijn, zoals bepalen waarom een bezoek niet leidt tot de gewenste conversie.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z