GTM is een afkorting die staat voor Google Tag Manager. Het betreft een gratis tool om marketing Tags te beheren en in te zetten op een website of mobiele app zonder de code aan te passen. Informatie van één bron wordt gedeeld met een andere bron via de Manager waarmee databeheer vereenvoudigd wordt. Wat is GTM en wat is de meerwaarde van de Google Tag Manager?
Webdevelopment is voor een groot deel code ingeven, het is een technisch proces dat specifieke kennis vereist. De Google Tag Manager werd ontwikkeld om het beheer van Tags eenvoudiger te maken en inzichtelijk voor gebruikers die weinig technische expertise bezitten. Het is de bedoeling dat zowel webmasters als marketing professionals vanuit een centrale locatie kunnen werken met Tags zonder technologische obstakels. In praktijk is het nog steeds niet zeer eenvoudig omdat er heel wat kennis voor nodig is om de mogelijkheden van GTM optimaal te benutten.
De drie basiselementen zijn:
In Google Tag Manager kan een Tag Type worden gekozen. Het is inderdaad relatief eenvoudig om code toe te voegen aan een website, dit betekent ook dat personen met minder technische kennis code kunnen injecteren die niet of niet juist functioneert. Daarmee kan de lage drempel averechts werken.
GTM is gemaakt om Tags te beheren en implementeren, Analytics is een analyse tool om data te verzamelen en te analyseren. In praktijk vullen deze tools elkaar aan. De resultaten uit de analyse kunnen weer gebruikt worden om de Tags op een website te optimaliseren. Een voordeel van Google Tag Manager is dat het ook werkt op producten die niet van Google zijn, daarnaast kan Third Party data centraal beheerd worden.