Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Fixed price is een Engelse term voor producten of diensten waarbij er geen onderhandeling mogelijk is over de prijs. Naast een keuze van de verkoper kunnen er ook wettelijke regels van kracht zijn waarom een product niet voor een lagere prijs verkocht mag worden. Wat is fixed price en waarom passen verkopers vaste prijzen toe?

Definitie fixed price

In een supermarkt of een webshop zie je prijzen staan. Als de klant bereid is dit bedrag te betalen dan wordt er een verkoop tot stand gebracht. De definitie van fixed price ligt zo voor de hand dat je zou denken dat het altijd zo geweest is. Toch was het tot in de laat negentiende eeuw heel normaal om te onderhandelen over de prijs. Bij de bakker, slager, groenteboer, schoenmaker of tandarts. De Quaker gemeenschap zou standaard prijzen hanteren voor alle klanten, dit werd ingegeven door hun levenswijze en morele gedragscode. Later in het tijdperk van industrialisatie zou de fixed price methode standaard worden in de meeste landen.

Zijn vaste prijzen toegestaan?

Vanuit het oogpunt van vrije marktwerking is een fixed price model in veel gevallen niet toegestaan. Ook zijn prijsafspraken niet legaal, hoewel dit wel plaatsvindt in de praktijk. Er zijn categorieën waarin vaste prijzen wel de norm zijn zoals in de verkoop van boeken. Een boekhandel mag niet zomaar een lagere prijs hanteren. Dit heeft te maken met de bescherming van auteurs en hun inkomsten. Er zijn enkele termen die sterk met elkaar vervlochten zijn. Naast fixed price is er ook price fixing en price control waarbij de prijzen vastgesteld worden door marktpartijen of overheden.

Stabiliteit met fixed price model

Benzine is een voorbeeld van een product waarbij prijzen sterk fluctueren. Dit is niet in alle sectoren even praktisch of wenselijk. Zo kan een retailer een fixed price model hanteren terwijl de groothandel werkt op basis van dagprijzen. Als de inkoop duurder uitpakt dan maakt de verkoper minder winst, als de inkoop daalt in prijs dan stijgt de winst. Het zou voor de klant onduidelijk worden als de prijs op ieder moment kan afwijken.

Sinds 2022 is het niet langer toegestaan om afprijzingen op basis van de adviesverkoopprijs te adverteren. De afprijzing moet aantoonbaar lager liggen dan de laagste prijs in de afgelopen dertig dagen.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z