Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een contextuele advertentie is een type advertentie dat direct verband houdt met de media die een persoon ziet, hoort of beleeft. In plaats van advertenties aan te bieden die wat betreft inhoud of doelgroep niet gekoppeld zijn aan de media die geconsumeerd wordt, is er een direct verband te leggen met de content en de commerciële boodschap. Wat is de betekenis van een contextuele advertentie en hoe wordt dit gebruikt voor online marketing?

Definitie contextuele advertentie?

In basis zijn alle vormen van marketing gericht op een doelgroep. Je kunt aan iemand die blind is geen hippe bril verkopen, iemand met een pinda allergie heeft geen baat bij een reclame over smeuïge pindakaas. Het is van belang voor een adverteerder dat de boodschap aansluit bij de kijker of toehoorder. Een contextuele advertentie gaat nog wat verder dan een algemene doelgroep bepalen, uitingen worden zeer bewust gericht op individuele consumenten. Op internet is dit betrekkelijk eenvoudig uit te voeren door gebruik te maken van cookies. Een andere manier om deze wijze van adverteren uit te voeren is bijvoorbeeld het plaatsen van banners op niche blogs.

Hoe worden context aware reclames gekozen?

Voor een deel worden dit soort advertenties handmatig gekoppeld aan de juiste content. Zo kan een marketing professional een campagne voor sportschoenen koppelen aan een televisieprogramma over voetbal. Online worden hiervoor vaak contextgerelateerde algoritmen gebruikt. Naast SEO (zoekmachine optimalisatie) is er ook SEA (zoekmachine adverteren), door specifieke filters te kiezen worden commerciële uitingen weergegeven bij zoekopdrachten die overeenkomstig zijn met het onderwerp.

Met of zonder toestemming

Afhankelijk van de lokale wetgeving en aard van de content kunnen er restricties van toepassing zijn. Om de privacy te waarborgen kunnen aanbieders van software expliciet vragen of persoonlijke gegevens gebruikt mogen worden om contextuele advertenties aan te bieden. Het alternatief is een aanbod promotionele uitingen die wellicht geen relevantie hebben voor de consument. In het meest gunstige geval profiteert zowel de aanbieder als afnemer van een doelgerichte reclame uitingen.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z