Gesponsorde content is materiaal dat wordt aangeboden in een online publicatie die in stijl overeenkomt met redactionele content, maar bedoeld is om een product of dienst te promoten. Deze vorm van content marketing wordt doorgaans aangeleverd door een adverteerder. De wijze waarop dit wordt aangeboden, en de transparantie voor de bezoeker blijft een onderwerp voor discussie. Wat is gesponsorde content en hoe ga je hier als adverteerder of aanbieder mee om?
De combinatie van tekst, beeld en geluid op een webpagina noemen we content. Bij gesponsorde content wordt deze inhoud (deels) betaald door een adverteerder. Vaak wordt de content aangeleverd door de adverteerder, het is ook mogelijk om de redactie van de website bij het ontwikkelen van de content te betrekken. Zo kan een blog pagina over huisinrichting gesponsorde blog artikelen publiceren met tips om een woning mooi in te richten, met producten van een specifieke meubelzaak. Of een bekend YouTube persoon kan met een nieuwe auto op pad gaan waarbij het automerk de video sponsort. Wanneer je kiest voor linkbuilding uitbesteden bij DoubleSmart kan gesponsorde content ook onderdeel uitmaken van de strategie.
Er is geen vaste regel of er een melding geplaatst moet worden dat het gesponsorde content betreft. Online bestaat hier geen wetgeving over. Met name websites met een journalistiek karakter zullen hier vaker transparant in zijn, aanbieders van amusement en bekende celebrities laten dit niet altijd duidelijk weten.
In de traditionele gedrukte media wordt deze methode al heel lang toegepast in de vorm van “advertorials” waarbij feitelijke informatie en commerciële doelstellingen door elkaar lopen. Op internet is het een relatief nieuwe manier van internet marketing zonder duidelijke vorm of grenzen. De website waar dit soort inhoud op gepubliceerd wordt zal zelf richtlijnen moeten opstellen, de adverteerder moet ook bepalen op welke wijze dit soort content wordt aangeboden.
Gesponsorde content sluit naadloos aan op de rest van de inhoud op een website of ander distributiekanaal. De aanbieder bepaalt of de bezoeker hiervan op de hoogte wordt gesteld.