Een early adopter is een persoon die een product of dienst afneemt waarvan de kwaliteit of meerwaarde nog niet is bewezen in de markt. Om eerder gebruik te maken van nieuwe producten of diensten moet worden geaccepteerd dat de gebruiker niet altijd een vlekkeloze werking kan verwachten, of dat de kosten hoger kunnen liggen dan voor consumenten die later instappen. Wat is early adopter en waarom zou je niet even wachten?
De juiste schrijfwijze is early adopter, dus niet adapter of adaptor, het betreft een persoon die vooraan in de rij staat als klant voor een nieuw, doorgaans innovatief concept. Het zijn eindconsumenten van producten of diensten die op de markt verkrijgbaar zijn, daarmee komen ze na de beta-testers en ontwikkelaars. Met name in technologische producten en software zijn er bovenmatig veel Early Adopters waar te nemen.
Voorbeelden van vroege instappers:
Bij Apple producten is het een publiek geheim dat de eerste versie van een nieuw product doorgaans niet voldoet aan de beloften die gemaakt worden. Zo werden de eerste iPhone, iPad en Apple Watch vervangen door een veruit superieure opvolger.
De Samsung Fold behoort niet alleen tot de eerste generatie vouwbare schermen, het was bij lancering ook één van de duurste smartphones. De versie voor early adopters bleek bij reviewers direct zoveel verwarring en problemen op te roepen dat Samsung duidelijk moest aangeven dat de beschermende folie niet verwijderd moest worden.
De eerste generatie(s) VR brillen waren niet praktisch in gebruik en de virtuele ervaring liet te wensen over. Hoewel je kunt stellen dat deze fase nog steeds niet voorbij is, kan de Oculus Quest 2 als één van de eerste ‘echte’ producten voor de gemiddelde consument worden gezien.
Zonder consumenten of bedrijven die bereid zijn producten of diensten te testen is het veel lastiger om als ondernemer het aanbod uit te breiden. Met name het investeringsrisico is veel groter zonder early adopters. Kleine startups kunnen het zich niet veroorloven dat hun eerste product niet goed werkt of niet aanslaat bij de klant. Dan moet er een keuze gemaakt worden tussen een traject dat minder risicovol is wat betekent dat het aanbod minder ambitieus kan zijn. Early adopters geven een indicatie van de interesse, de eerste groep kopers helpt om het product te verbeteren voordat het in massaproductie gaat.
De DeLorean auto die te zien is in de film “Back to the Future” is een voorbeeld van een ambitieus project dat door veel omstandigheden nooit de grote massa heeft bereikt. Er werden in totaal 8583 exemplaren van deze auto uit RVS gebouwd. Dat is anders dan het automerk Tesla dat na lancering snel zou uitgroeien tot het grootste merk elektrisch aangedreven auto’s.
De voornaamste reden om aan te sluiten op de groep early adopters is als eerste kennis te maken met een nieuw product of nieuwe dienst. Uit nieuwsgierigheid, om mee te pronken bij vrienden of omdat er geen alternatief op de markt is dat voldoet aan de eisen van de klant. De keerzijde van de munt is het risico op fouten, problemen of uitval. De eerste klanten betalen vaak een hogere prijs terwijl ze een product of service ontvangen dat minderwaardig is aan de groep klanten die bereid is wat langer te wachten.
Bedrijven die de steun van early adopters nodig hebben kunnen diverse promotionele methoden aanwenden om deze groep klanten in te zetten als merkambassadeurs. Bijvoorbeeld door het aanbod voor kostprijs of met verlies goedkoper aan te bieden. Of door korting te geven bij aanschaf van een upgrade. Eerlijke communicatie kan ook behulpzaam zijn, door naast marketingtermen de mogelijke gebreken aan te duiden. Gmail zou na de lancering in 2004 snel tot een zeer populaire webmail service uitgroeien. Na pas vijf jaar en tientallen miljoenen gebruikers later zou het woord ‘beta’ verwijderd worden van de naam. Dit gaf aan dat het een ‘product in ontwikkeling’ betrof terwijl het als dienst feitelijk gezien een volwaardig product betrof.
In het begin van crowdfunding sites als Kickstarter en Indiegogo waren het vooral start-ups die gebruik maakten van de early adopter mentaliteit, nu maken ook gevestigde merken als Xiaomi en Philips gebruik van deze platformen om nieuwe producten te lanceren.