Volledige begrippenlijst

In-App adverteren

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

In-App adverteren is een vorm van marketing waarbij advertenties worden weergegeven in afzonderlijke applicaties, dus niet in de browser. Enerzijds is het een manier voor aanbieders om advertenties weer te geven in specifieke apps, anderzijds kan het een inkomstenmodel zijn voor developers. Wat is de betekenis van In-App adverteren en hoe verschilt dit met adverteren in websites?

Wat is In-App adverteren?

Op desktop systemen worden veel bestanden gedeeld, applicaties of programma’s zijn nauw met elkaar verbonden. Op mobiele systemen is er sprake van individuele apps die minder invloed uitoefenen op elkaar. De webbrowser is ook een gedeeld systeem, waarin veel websites samen één geheel vormen. Bij In-App adverteren worden reclameboodschappen weergegeven binnen een specifieke applicatie. Deze advertenties worden doorgaans geladen vanaf een advertentie platform dat banners levert in de juiste afmetingen.

Reclame kijken of betalen

Op mobiele apparaten zijn ‘gratis’ Apps veel meer in trek dan applicaties waar op voorhand voor betaald moet worden. Uitgevers hebben als oplossing bedacht om software gratis in de App Store aan te bieden, met restricties die via een In-App betaling verwijderd worden. Een mogelijke IAP is het verwijderen van advertenties. Zo kan de gebruiker kiezen voor banners en advertenties tijdens het gebruik, of een ongestoorde ervaring tegen betaling. Op deze wijze heeft de uitgever altijd een inkomstenbron. Er kan onderscheid gemaakt worden in banners die altijd zichtbaar zijn tijdens het gebruik van de applicatie, en advertenties die het volledige scherm innemen. Naast statische banners zijn ook geanimeerde GIF’s en videoclips mogelijk, met interactieve knoppen die naar een gewenste bestemming leiden.

Meer gericht adverteren

Bij dynamische advertenties kan de adverteerder parameters stellen voor de publicatie van boodschappen. In een browser bestaan er andere opties dan bij Apps van toepassing zijn. Zo kan er apparaat specifieke informatie gelezen worden binnen een App die met een browser niet te achterhalen valt. Denk aan het apparaat ID, GPS locatiebepaling en het type App. Daarnaast werken Adblockers niet of minder effectief binnen applicaties.