Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een Marktsegment is een deel van de totale markt. Binnen een segment bevinden zich consumenten die tot een specifieke groep behoren. Er zijn diverse criteria die gedefinieerd kunnen worden om een segmentatie van de markt aan te duiden, die ook weer voor verschillende doeleinden gebruikt kunnen worden. Wat is een Marktsegment en wat zijn voorbeelden van goede en slechte toepassingen van deze marketing strategie?

Wat is Marktsegment?

De totale markt bestaat uit alle consumenten. Bedrijven richten zich op één of meerdere segmenten, door deze duidelijk te definiëren kunnen er producten of diensten voor een specifieke doelgroep worden ontwikkeld. Daarnaast helpt het om marketing strategieën te bepalen en deze ten uitvoer te brengen. Dit zijn enkele voorbeelden van segmentatie:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Locatie
  • Opleiding
  • Hobby

Naast verkoop aan personen (Business to Consumer) is Marktsegmentatie ook van toepassing op de verkoop aan bedrijven (Business to Business). Een Marktsegment voorbeeld: Een bedrijf in kantoormeubilair kan zich specifiek richten op zojuist ingeschreven ondernemingen. De kans dat zij behoefte hebben aan nieuw meubilair is namelijk groter dan bij bestaande bedrijven.

Aanbieden of inspelen op de markt

Er zijn twee manieren om in te spelen op een Marktsegment. Enerzijds door een bestaand product aan te bieden aan een specifieke doelgroep. Dit werkt niet altijd zoals het bedoeld is. Zo werd een roze Bic pen voor vrouwen niet gewaardeerd, omdat het slechts een cynisch product zonder meerwaarde was om een segment van de markt aan te spreken. Er kan ook worden gekozen om producten te ontwikkelen voor specifieke doelgroepen, die later ook daarbuiten populariteit verwerven. Denk aan de fidget spinner, die eigenlijk bestemd was voor kinderen met autisme.

Niche markten

Door de toename in online shopping is het aanbod specifieke producten voor niche markten enorm toegenomen. Waar een fysieke winkel voorheen slechts een klein aantal klanten kon bedienen, is het nu mogelijk om klanten wereldwijd te benaderen. Zo kan een niche product toch winstgevend zijn.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z