Warme acquisitie staat voor het aanbieden van diensten en/of producten aan reeds bestaande klanten. Dit is de tegenhanger van koude acquisitie waarbij er nog geen aankoop is verricht door de potentiële klant. Wat is Warme Acquisitie en wat zijn de voordelen om bestaande klanten te benaderen?
Een bedrijf dat één product met levenslange garantie verkoopt hoeft nooit meer dezelfde klant te benaderen. In praktijk komt het zelden voor dat een winkel niet meer levert dan één product. Bij warme acquisitie worden reeds bestaande klanten benaderd met een nieuw aanbod. Omdat er reeds een band bestaat met de klant is de kans op een herhaalaankoop groter dan bij een nieuw contact het geval is. Populaire vormen van benadering zijn Upselling en Cross-Selling.
Bij Upselling wordt de klant benaderd met een aanbod voor een luxere, betere of duurdere versie van het bestaande product.
Bij Cross-Selling wordt een product aangeboden dat gerelateerd is aan de vorige aankoop.
Als er nog geen sprake is van een klantrelatie spreekt men bij benadering van koude acquisitie. Omdat er nog geen conversie tot stand is gebracht zal het doorgaans meer moeite kosten om de potentiële klant te overtuigen. Anderzijds kunnen ondernemingen met een beperkte keuze hun producten of diensten aan een nieuwe gebruikersgroep aanbieden. Veel bedrijven passen een combinatie toe van zowel koude als warme acquisitie.
Bij een aankoop zal de klant doorgaans de aanbieder ook het recht verlenen om contact te zoeken voor nieuwe aanbiedingen. Met name online zijn de regels voor marketing en promotie aan banden gelegd, dit geldt ook voor telefonische acquisitie. Wanneer bijvoorbeeld iemand een proefabonnement neemt dat automatisch verloopt, dan moet deze klant wel toestaan om telefonisch benaderd te worden. Zelfs wanneer ze in het bel-me-niet register zijn opgenomen.