Meta keywords zijn keywords die niet voorkomen op het zichtbare gedeelte van de webpagina, maar in de HTML code. Ze bieden informatie aan de zoekmachines over de inhoud van een pagina, het zijn relevante termen die soms niet eens op de pagina voorkomen. Wat zijn meta keywords en waarom hebben ze niet meer dezelfde invloed als vroeger?
Keywords zijn van groot belang voor de vindbaarheid in Google, Bing en andere zoekmachines. Dit zijn de woorden waar mensen op zoeken, door zoekwoorden te matchen met webpagina’s kunnen zoekmachines goede resultaten weergeven. Meta keywords staan niet in de body maar in het HTML gedeelte van de pagina. Een bezoeker zal deze woorden niet zien, maar webcrawlers die websites indexeren kunnen ze wel lezen.
Omdat SEO specialisten vaak willekeurige populaire zoektermen opnamen in de meta keywords, ook wanneer ze totaal geen relevantie hadden met de pagina, werden de zoekresultaten vervuild met websites die niet aansloten bij de zoekopdrachten. Het proces van vaak gebruikte zoekwoorden als meta keywords gebruiken noemt men ook wel keywordstuffing. Daarom maakt Google geen gebruik meer van deze informatie. De title tag en meta beschrijving zijn daarentegen juist wel belangrijk voor de weergave in Google. Hoe Bing precies omgaat met meta keywords is niet helemaal duidelijk, er wordt vermoed dat hun zoekalgoritme er nog wel rekening mee houdt.
Wanneer de meta keywords overeenkomen met de tekst en inhoud op de pagina kan het geen kwaad deze metadata in te vullen. Wanneer ze niet relevant zijn kan het juist tot een lagere ranking leiden. Naast de keywords die ook op de pagina voorkomen kunnen het ook foutief geschreven keywords zijn of synoniemen om de vindbaarheid in een eigen zoekfunctie binnen de website te verhogen, bijvoorbeeld als je een webshop hebt.