Volledige begrippenlijst

Nichemarkt

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Een nichemarkt is een klein deel van de totale markt dat zich richt op een beperkt deel van de totale groep afnemers. Het is een marktsegment met een kleiner aantal potentiële klanten en doorgaans ook minder concurrentie voor de aanbieder. Hoewel niche oorspronkelijk verwijst naar een specifiek leefgebied van een organisme hoeft het zich niet te beperken tot een locatie. Het duidt op een kleiner aantal consumenten. Wat is nichemarkt en waarom zou een bedrijf zich richten op een kleine doelgroep?

Wat is nichemarkt?

Het woord ‘niche’ is een ecologische term waarmee een specifiek leefgebied van een organisme bedoeld wordt. Zo leven ‘boom kreeften’ exclusief op een klein eilandje voor de kust van Australië en zijn ze door het afgesloten gebied nergens anders ter wereld te vinden. Een nichemarkt hoeft niet lokaal gericht te zijn, het is een segment van een sector dat zeer specifiek gericht is op een relatief kleine groep klanten. Er is geen harde grens aan de producten of diensten die vallen onder nichemarkt, ook grote bedrijven kunnen zich richten op dit publiek als onderdeel van een overkoepelende strategie. Enkele kenmerken van dit soort specifieke markten zijn:

  • De afzetmarkt is te klein voor grote bedrijven om zich volledig op te richten.
  • De behoefte is heel specifiek en spreekt slechts een klein deel van de bevolking aan.
  • Het aanbod kan als controversieel worden ervaren door een deel van de markt.

Het is overigens mogelijk dat een nichemarkt uitgroeit tot een grotere markt. Een voorbeeld hiervan is de microbrew biermarkt die in de jaren zeventig ontstond en de laatste jaren steeds groter is geworden. Kleine bedrijven zijn opgeschaald of opgekocht door grote brouwers die deze bieren naar een breder publiek brengen.

Verkennen van nieuwe markten

Hoewel het lijkt alsof alleen kleine ondernemers zich bezighouden met nichemarkt activiteiten is dit niet het geval. Zo kan een groot bedrijf een kleine divisie oprichten die onder een eigen naam opereert. Zo kan de markt voor een product of dienst getest worden zonder de naam van het moederbedrijf hier aan te verbinden. Ook kunnen meer controversiële producten via een submerk verkocht worden om zo imagoschade te voorkomen.

Invloed van internet op nichemarkten

In tegenstelling tot de ecologische betekenis hoeven de klanten zich niet in een specifiek gebied te bevinden. De opkomst van e-commerce heeft bijgedragen aan de toename van doelgerichte producten en diensten. Enkele geïnteresseerde consumenten per land kan wereldwijd voldoende afzetmarkt opleveren om een bedrijf rendabel te maken. Naast bestaande ondernemingen zijn er ook veel startups die doelbewust markten opzoeken die niet voldoende bediend worden.

Consumenten binnen een nichemarkt zijn overwegend bereid om meer geld te besteden en meer moeite te doen om producten of diensten af te nemen en zullen doorgaans ook trouw zijn aan een merk of aanbieder.

Voorbeelden van nichemarkt producten

Producten die bestemd zijn voor een kleine doelgroep kunnen ook buiten deze markt populariteit vergaren. Zo werd de ‘fidget spinner’ specifiek ontwikkeld voor mensen met een vorm van autisme. Deze speeltjes zouden snel erg populair blijken bij kinderen.

Zangeres, actrice en ondernemer Rihanna bracht met het merk ‘Fenty Beauty’ een lijn cosmetica op de markt gericht op personen met een getinte huidskleur in een markt die zich voornamelijk richt op mensen met een lichte huid.

Waar andere merken in koffers en tassen zich richten op toeristen of sporters, richt Nomatic zich specifiek op digitale nomaden die naast kleding ook hun werk meenemen in de vorm van een laptop, smartphone of andere materialen.

Voor gamers die PC-games spelen worden speciale computers ontworpen en randapparatuur zoals muizen die strategisch voordeel in games bieden. Razer is een merk dat producten maakt die niet alleen vanuit technisch oogpunt gericht zijn op gamers maar ook wat betreft design opvallen.

Van niche naar iedereen

Het kan de ambitie zijn van bedrijven om een niche product uit te rollen naar een veel groter publiek. Dit werkt soms maar zeker niet altijd. Zo zag Mark Zuckerberg van Facebook veel potentie in Virtual Reality. Hij kocht Oculus VR en er werden meerdere VR brillen op de markt gebracht. Ondanks grote investeringen en ambities is de markt tot op heden nog steeds beperkt. Hetzelfde geldt voor Google Glass, Snapchat Spectacles en andere VR / AR producten.