Promotiemateriaal is een verzamelnaam voor alle soorten promotionele materialen, zowel fysieke objecten als digitale producten. Deze materialen worden ingezet om een merk, bedrijf, organisatie of product onder de aandacht te brengen. Wat is Promotiemateriaal en hoe belangrijk is de keuze voor het juiste materiaal?
Een advertentie kan consumenten overtuigen om een product te kopen, maar naast het product heeft de klant niets aan de advertentie. Bij Promotiemateriaal wordt er doorgaans niet direct iets aangeprezen, het is vooral een manier om een product, merk of merknaam meer zichtbaarheid te geven. Er zijn enorm veel soorten Promotiemateriaal, hier zijn enkele fysieke items:
De functionaliteit van de artikelen kan sterk uiteen lopen. Zo heeft een sticker in principe geen gebruikswaarde, een paraplu met bedrijfslogo is wel een praktisch voorwerp. Bedrijven zullen vaak kiezen voor meerdere Promotiematerialen, die variëren in vorm, functie en prijsklasse.
Bij Promotiemateriaal bestellen kan de relevantie met het merk of product in overweging worden genomen. Neutrale artikelen zoals pennen bieden een ‘veilige’ optie, maar zijn niet echt opvallend. Hier zijn enkele bijzondere voorbeelden die het Promotiemateriaal bedrijf bedacht voor hun klanten:
Ook digitale banners, foto’s, gratis ebooks en video’s vallen onder de noemer Promotiemateriaal. Apple gaf ooit een compleet nieuw album van U2 weg aan klanten. Niet iedereen nam dit in dank af, omdat het album zonder toestemming werd gedownload via iTunes.