Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

 

Promotiemateriaal is een verzamelnaam voor alle soorten promotionele materialen, zowel fysieke objecten als digitale producten. Deze materialen worden ingezet om een merk, bedrijf, organisatie of product onder de aandacht te brengen. Wat is Promotiemateriaal en hoe belangrijk is de keuze voor het juiste materiaal?

Wat is Promotiemateriaal?

Een advertentie kan consumenten overtuigen om een product te kopen, maar naast het product heeft de klant niets aan de advertentie. Bij Promotiemateriaal wordt er doorgaans niet direct iets aangeprezen, het is vooral een manier om een product, merk of merknaam meer zichtbaarheid te geven. Er zijn enorm veel soorten Promotiemateriaal, hier zijn enkele fysieke items:

  • Stickers
  • Pennen
  • Rollen pepermunt
  • Tasjes
  • Kleding
  • Speelgoedartikelen
  • Gebruiksvoorwerpen

De functionaliteit van de artikelen kan sterk uiteen lopen. Zo heeft een sticker in principe geen gebruikswaarde, een paraplu met bedrijfslogo is wel een praktisch voorwerp. Bedrijven zullen vaak kiezen voor meerdere Promotiematerialen, die variëren in vorm, functie en prijsklasse.

Een goede match maken

Bij Promotiemateriaal bestellen kan de relevantie met het merk of product in overweging worden genomen. Neutrale artikelen zoals pennen bieden een ‘veilige’ optie, maar zijn niet echt opvallend. Hier zijn enkele bijzondere voorbeelden die het Promotiemateriaal bedrijf bedacht voor hun klanten:

  • Tourism BC liet een verkoopautomaat bouwen die in plaats van snoepgoed of sigaretten complete fietsen in de lade liet vallen.
  • Het merk Trojan (condooms) gaf gratis vibrators weg in een pop-up kraampje. In New York werden 10.000 exemplaren uitgedeeld.
  • Film productiemaatschappij Bad Robot gaf soldaten die in het buitenland gestationeerd waren een pannenkoek bereiding set tijdens de kerstdagen, inclusief een robot pannenkoek vorm.
  • Pizzaketen Papa John’s hield het betrekkelijk eenvoudig door 10 gratis pizza toppings weg te geven.

Digitaal Promotiemateriaal

Ook digitale banners, foto’s, gratis ebooks en video’s vallen onder de noemer Promotiemateriaal. Apple gaf ooit een compleet nieuw album van U2 weg aan klanten. Niet iedereen nam dit in dank af, omdat het album zonder toestemming werd gedownload via iTunes.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z