Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Naamsbekendheid staat voor de herkenning die mensen hebben bij het horen of lezen van een naam. Ook kan het staan voor de recollectie van namen. Voor een aantal professionals is Naamsbekendheid een belangrijke factor voor succes. Wat is Naamsbekendheid en waarom is een naam herkennen niet altijd voldoende?

Wat is Naamsbekendheid?

Hoeveel leden van het kabinet kun je bij naam noemen? Dit is een vraag die regelmatig wordt gesteld om de politieke kennis te testen. Is het van belang om te weten dat de minister-president van Nederland Mark Rutte heet, of zijn alleen zijn beslissingen relevant voor de burger? Tijdens de verkiezingen is Naamsbekendheid wel degelijk van belang, zeker in politieke systemen zoals de Verenigde Staten waar één centraal persoon als absolute partijleider wordt gepresenteerd. Artiesten en acteurs werken ook aan het uitbreiden van hun Naamsbekendheid om commerciële redenen.

Hoe kun je Naamsbekendheid vergroten?

Een kritiek op de huidige generatie Influencers en online beroemdheden is dat ze ‘bekend zijn omdat ze bekend zijn’, dus niet vanwege hun beroep of hun prestaties. Paris Hilton en Kim Kardashian zijn vaak genoemde voorbeelden. Een naam wordt een merk, en dat vertegenwoordigt een waarde. Via social media, likes en volgers kan de Naamsbekendheid vergroot worden. Meeliften op de bekendheid van anderen wordt regelmatig toegepast als strategie, een nieuw imago aanmeten is ook een optie. Zo ontpopte Miley Cyrus zich van een ‘saaie’ kinderster tot een ‘gewaagde’ superster, en werd het uitsteken van haar tong een onderdeel van haar ‘merk’.

Alleen de naam kennen is niet voldoende

In de film “The Distinguished Gentleman” uit 1992 wordt de draak gestoken met Naamsbekendheid. Eddie Murphy speelt een karakter met dezelfde naam als een onlangs overleden congreslid. Hij maakt hier gebruik van door zichzelf op de verkiezingslijst te zetten. Omdat kiezers uit gewoonte stemmen, weet hij verkozen te worden puur op naam alleen. Dit geeft aan dat het herkennen van een naam niet automatisch betekent dat mensen ook weten over wie het gaat. En waarom deze naam van belang is.

Naamsbekendheid en merkbekendheid

In de definitie van naamsbekendheid gaat het doorgaans over namen van personen. Als het om de naam van een organisatie gaat dan spreekt men van merkbekendheid. Deze grens is niet altijd scherp te trekken, zeker niet als een merk vernoemd wordt naar een persoon. Zo draagt het modemerk Dolce & Gabbana de naam van de Italiaanse ontwerpers Domenico Dolce en Stefano Gabbana. Dit geldt overigens ook voor andere fashion merken zoals Viktor & Rolf. Peek & Cloppenburg is eveneens vernoemd naar de twee oprichters terwijl Hennes & Mauritz werd opgericht door de Zweed Erling Persson. Hennes betekent ‘haar’ in het Zweeds en Mauritz komt van een bedrijfsovername uit 1968.

Rechten op een naam

Je eigen naam tot een merknaam verheffen is overigens niet altijd toegestaan. Zo verloor Kenzo Tsujimoto ooit een rechtszaak omdat zijn bedrijf Kenzo State zou meeliften op de naamsbekendheid van het bedrijf Kenzo. Hoewel de ondernemer wel degelijk Kenzo heet en de bedrijfsactiviteiten niet in dezelfde sector liggen, moest hij toch een andere bedrijfsnaam kiezen. Volgens de uitspraak van de rechter zou Kenzo schade ondervinden van het nieuwe merk.

Profiteren van naamsbekendheid

Een goedkope film uit 1993 met acteurs als Swayze, Travolta en Stallone. Hoe is dat mogelijk? Heel eenvoudig, want Don Swayze, Joey Travolta en Jackie Stallone zijn lang niet zo duur als hun beroemde familieleden. De producenten gokte op naamsbekendheid om hun film te promoten. Dat Joe Estevez, de oom van Emilio Estevez, ook op de credits vermeld staat is geen toeval. Joe is een broer is van de beroemde acteur Martin Sheen. Hij koos voor een artiestennaam omdat hij dacht dat Sheen meer zou aanspreken dan de Spaanse naam Estevez. Toen hij bekend werd en zijn naamsbekendheid toenam was er geen weg meer terug. Officieel heeft hij overigens nooit zijn naam laten veranderen.

What’s in a name?

In de porno industrie is het gangbaar om een artiestennaam te kiezen. Daarbij worden regelmatig verwijzingen gemaakt naar beroemdheden. Dit kan gezien worden als meeliften op naamsbekendheid maar doorgaans is het meer bedoeld als grap. Denk aan James Deen (James Dean) en Mary Carey (Mariah Carey). Als het een persiflage betreft is het in basis legaal om een verwijzing te maken naar een ander auteursrechtelijk beschermd werk of personage. Stripfiguur Howard the Duck werd ooit door Disney verplicht om een broek te dragen om niet zoveel op Donald Duck te lijken.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z