Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Trigger is het Engelse woord voor ‘trekker’, zoals deze op een pistool aanwezig is. Bij trigger marketing worden berichten op strategische wijze verstuurd naar klanten om de kans op conversie te optimaliseren. Er zijn verschillende mogelijkheden voor dit soort marketing waarbij het versturen van gerichte mails een vaak toegepaste methode is, ook kan deze strategie toegepast worden op websites. Wat is een trigger en hoe maak je hier gebruik van?

Definitie trigger

Het leven bestaat uit momenten, dat geldt ook voor marketing. Het juiste moment kiezen om een aanbod te sturen naar een potentiële klant is van groot belang, en kan het verschil maken tussen een conversie en een gemiste kans. Door een trigger moment in te stellen kan een geïnteresseerde partij (geautomatiseerd) een aanbieding ontvangen. Dit kan een e-mail zijn, er zijn ook on-site triggers die ingesteld kunnen worden. Hier zijn vier mogelijke trigger momenten:

  1. Verwelkoming: Bevestig contact door een nieuwe bezoeker, gebruiker of klant een welkomstbericht te sturen. Dit verhoogt de betrokkenheid, en schept een band tussen de aanbieder en afnemer.
  2. Conversie: Op het moment dat een bezoeker een gewenste actie uitvoert zal er een proces in gang worden gezet. Zo kan er op de pagina een bevestiging volgen dat de actie juist is uitgevoerd, of er wordt een mail verzonden ter verificatie.
  3. Loyaliteit: Beloon klanten voor hun vertrouwen of klandizie door periodiek een kortingscode te mailen, of ze tijdens feestdagen een persoonlijk bericht te sturen.
  4. Reactivatie: Wanneer de communicatie na aanmelding of een offerte aanvraag stilvalt, kan dit contact benaderd worden met als doel de conversie alsnog tot stand te brengen.

Gebruik op een website

Een trigger op een website kan net als bij mailings voor een groot deel geautomatiseerd worden. Pop-overs worden doorgaans niet gewaardeerd, hoewel ze nog steeds effectief kunnen zijn. Ook een live-chat venster (op basis van een bot) is een trigger die interactie kan verhogen. Het doel van triggers is niet om klanten lastig te vallen, maar om ze persoonlijke aandacht te schenken en de band te versterken.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z