Trigger is het Engelse woord voor ‘trekker’, zoals deze op een pistool aanwezig is. Bij trigger marketing worden berichten op strategische wijze verstuurd naar klanten om de kans op conversie te optimaliseren. Er zijn verschillende mogelijkheden voor dit soort marketing waarbij het versturen van gerichte mails een vaak toegepaste methode is, ook kan deze strategie toegepast worden op websites. Wat is een trigger en hoe maak je hier gebruik van?
Het leven bestaat uit momenten, dat geldt ook voor marketing. Het juiste moment kiezen om een aanbod te sturen naar een potentiële klant is van groot belang, en kan het verschil maken tussen een conversie en een gemiste kans. Door een trigger moment in te stellen kan een geïnteresseerde partij (geautomatiseerd) een aanbieding ontvangen. Dit kan een e-mail zijn, er zijn ook on-site triggers die ingesteld kunnen worden. Hier zijn vier mogelijke trigger momenten:
Een trigger op een website kan net als bij mailings voor een groot deel geautomatiseerd worden. Pop-overs worden doorgaans niet gewaardeerd, hoewel ze nog steeds effectief kunnen zijn. Ook een live-chat venster (op basis van een bot) is een trigger die interactie kan verhogen. Het doel van triggers is niet om klanten lastig te vallen, maar om ze persoonlijke aandacht te schenken en de band te versterken.