/ leestijd 41 min.

Zoekwoorden onderzoek: De ultieme handleiding

Sjoerd achter laptop
  • SEO

Zoekwoorden of zoektermen zijn woorden die gebruikt worden in een zoekmachine om een zoekopdracht uit te voeren.

Als je aan de slag gaat met het optimaliseren van je website, is het belangrijk om te weten wat populaire zoektermen zijn in jouw branche. De uitdrukking ‘zoekwoord’ kan de verkeerde indruk wekken dat het gaat om één specifiek woord. Goede, concrete zoektermen bestaan echter vaak uit meerdere woorden.

Daarom is in mijn ogen de juiste opsplitsing:

  • Zoekwoord: één enkel woord waarmee gezocht wordt;
  • Zoekterm: een combinatie van meerdere zoekwoorden waarmee gezocht wordt.

Verder is de term zoekwoord ook een letterlijke vertaling van de Engelse naam keyword.

Wat is zoekwoorden onderzoek?

Het zoekwoorden onderzoek is het proces van het zoeken naar en ontdekken van zoektermen die mensen gebruiken om te zoeken naar jouw product of dienst.

Het uiteindelijke doel van een zoekwoorden onderzoek is het vinden van zoektermen waar de website op kan adverteren of op geoptimaliseerd kan worden, om zo meer bezoekers naar de website te trekken.

Waarom is keyword research belangrijk?

Het weten van de belangrijkste zoektermen in je branche heeft impact op alle andere aspecten van zoekmachine marketing. Het is vaak de eerste stap die gezet wordt bij een zoekmachine marketingcampagne.

Zoektermen vertellen je namelijk waar je doelgroep zit en laten je zien waar je gaten laat vallen of juist progressie boekt.

Maar waar veel mensen zich in vergissen, is dat zoekwoorden onderzoeken niet alleen effectief zijn voor je SEA– of SEO-strategie.

Tegenwoordig kan je in een aantal uur de hele marktvraag blootleggen met een zoekwoorden onderzoek.

Dus doe je een zoekwoorden onderzoek alleen voor SEO of SEA? Dan is het een gemiste kans. Zoekwoorden onderzoeken bieden veel meer dan enkel input voor je online marketingstrategie.

Een goed zoekwoorden onderzoek is essentieel voor een SEO- en SEA-strategie. Maar waar veel mensen geen rekening mee houden, is dat je het ook kunt gebruiken om inzicht te krijgen in wat er in het hoofd omgaat van jouw klant. Weet je wat je doelgroep vraagt in welke fase van het aankoop proces, dan kan je:

  • Termen gebruiken die je doelgroep ook gebruikt
  • Vragen beantwoorden die spelen bij jouw klant
  • Producten inkopen waar meetbaar vraag naar is
  • Offline marketing aanpassen op de marktvraag

In andere woorden: een zoekwoorden onderzoek is het marktonderzoek van de 21e eeuw.

Wat levert een zoekwoorden onderzoek op?

SEO

Om je een beeld te geven van wat een zoekwoorden onderzoek precies oplevert aan organisch verkeer heb ik een klantcasus gebruikt.

De data mogen we gebruiken, maar is wel geanonimiseerd.

Iets meer achtergrondinformatie: de website is 4 jaar geleden opgezet als informatieplatform binnen de branche.

Uiteraard zijn er meer factoren geweest die ervoor hebben gezorgd dat deze website succesvol rankt: denk aan content, linkbuilding en technische SEO. Maar de bottomline is dat het succes te danken is aan goede keyword research.

Door maandelijks nieuwe content toe te voegen specifiek voor laag-, midden- en hoogcompetitieve zoektermen, is deze website inmiddels vindbaar op vrijwel alle zoektermen die veel gebruikt zijn in de branche.

In de volgende afbeelding is te zien hoe één artikel van 0 naar 4.285 bezoekers stijgt per maand, door het selecteren van de juiste zoektermen en het ontwikkelen van passende content voor deze zoekopdrachten.

SEA

De meerwaarde van een zoekwoorden onderzoek voor SEA zit in de selectie van zoektermen op het vlak van zoekintentie en de customer journey.

Iedere zoekopdracht kan ingedeeld worden in één van de vier fases binnen de customer journey: See, Think, Do en Care.

Zodra je weet welke zoektermen aan het einde van de funnel zitten, kun je deze inzetten in je Google Ads campagnes. Over het algemeen geldt: hoe verder de zoekopdracht zich bevindt in de funnel, hoe hoger de conversieratio op die betreffende term.

Concreet:

  • Zoekopdracht [Laptop 17 inch]: Think Keyword
    • Deze persoon is zich commercieel aan het oriënteren op een laptop van het formaat 17 inch.
  • Zoekopdracht [HP Pavilion G 17-cd0917nd kopen]: Do-Keyword
    • Deze persoon weet welk model laptop hij wil en is op zoek naar de aanbieder waar hij de aankoop kan doen.

Deze inzichten kan je gebruiken om een goede structuur aan te brengen in je Google Ads account. Op die manier spendeer je het budget dat beschikbaar is zoveel mogelijk aan zoektermen die waarschijnlijk het meeste rendement opleveren. Dit maakt de fase van bijsturen en optimaliseren gemakkelijker.

Zo vind je nieuwe zoektermen

Nu je weet waarom een zoekwoorden onderzoek belangrijk is voor iedere organisatie, is het tijd om te starten met het onderzoek.

Daarom deel ik verschillende bewezen strategieën die je zullen helpen om veel nieuwe keywords te vinden.

Brainstormen

We starten zonder ingewikkelde software, maar gewoon met een leeg blaadje papier, of voor de digital nomads onder ons een digitaal kladblok.

Stel je voor, je runt een webshop in kantoorartikelen. De juiste vraag om jezelf dan te stellen is “Welke onderwerpen zoeken mensen als ze producten zoeken die ik aanbied?”.

Onderwerpen die daaruit naar voren komen zijn:

  • Kantoormeubels
  • Bureaus
  • Archiefkasten
  • Bureaustoelen
  • Ladeblokken
  • Vergadertafels
  • Etc.

Let op: dit zijn nog geen zoekwoorden. Later gaan we deze onderwerpen verder uitwerken om tot de juiste zoektermen te komen.

In de volgende stappen breiden we de lijst uit met mogelijke zoektermen en onderwerpen.

Concurrenten

Op welke zoektermen scoort je concurrent?

Je concurrenten zijn een perfect startpunt om je lijst met zoektermen uit te breiden.

Hier starten we in Google, ik typ ‘kantoormeubels’ in in Google.

Bij het zoeken naar de hoofdonderwerpen zijn in de zoekresultatenpagina direct al een aantal zoektermen te zien.

Zodra je doorklikt naar de concurrentie zijn er een aantal vaste plekken waar ik altijd zoek naar zoektermen.

Het menu bevat vaak de belangrijkste landingspagina’s. De bedrijven die hun huiswerk hebben gedaan en hoog scoren in Google benoemen de pagina’s aan de hand van veelgebruikte zoektermen.

Pagina’s die bedrijven niet kwijt kunnen in het menu, maar die toch voldoende interne links nodig hebben om te scoren, worden vaak in de footer van de website verwerkt.

META-keywords, ondanks dat ze voor Google geen werking meer hebben, controleer ik altijd wel of de concurrentie ze heeft ingevuld. Zo krijg je op een presenteerblaadje aangeboden op welke zoektermen deze concurrent zijn focus legt met de website.

Dit achterhalen doe je door de rechtermuisknop te klikken, en de paginabron te bekijken. De zoektermen die achter <meta name=”keywords” staan, zijn de zoektermen die zijn ingevuld door de concurrent.

De TF*IDF tool geeft weer welke zoekwoorden er binnen een pagina allemaal worden gebruikt. Bovenstaande print-screen is van de gratis TF*IDF tool van SEObility.

In de tool geef je een zoekwoord op, SEObility analyseert de eerste pagina van Google voor deze zoekterm op zoekwoordgebruik en geeft weer hoe vaak de concurrentie bepaalde zoektermen gebruikt.

In deze fase van je zoekwoorden onderzoek hoef je alleen maar te kijken naar nieuwe ideeën voor zoekopdrachten die op de horizontale as staan.

Gerelateerde zoekopdrachten

Een andere manier om nieuwe ideeën op te doen voor zoekwoorden, is in Google kijken naar gerelateerde zoekopdrachten.

Hiervoor gaan we weer terug naar Google en typen we het zoekwoord waar we suggesties voor willen ontvangen.

Om de gerelateerde zoekopdrachten te vinden scrol je helemaal naar beneden op de zoekresultatenpagina. Deze zoektermen zijn te vinden onder de titel: Zoekopdrachten gerelateerd aan …

Staat er een interessante zoekopdracht tussen? Klik dan door, zodat je gerelateerde zoektermen te zien krijgt die te maken hebben met deze specifiekere zoekterm.

In de volgende afbeelding is bijvoorbeeld te zien wat de gerelateerde zoekopdrachten zijn van ‘kantoormeubelen outlet’.

Suggesties uit Google en YouTube

Het ligt in het verlengde van de gerelateerde zoekopdrachten, maar aan de hand van suggesties krijg je alle zoektermen waarin de exacte zoekopdracht letterlijk te vinden is.

We gaan weer terug naar Google, en typen “Kantoormeubilair” in. Direct verschijnen er diverse suggesties van specifiekere sub onderwerpen van “kantoormeubilair”.

Door de zoekopdracht aan te vullen met een specifieke letter van het alfabet of met een extra woord, krijg je dieperliggende suggesties van zoektermen die starten met de zoekterm die je invoert.

Wil je dit uitvoeren voor alle combinaties van zoektermen? Wacht daar dan nog even mee. Er zijn diverse tools beschikbaar die dit proces voor je uit handen nemen die ik later in dit blog behandel.

Voor nu is het belangrijk dat je dit proces zelf ervaart zodat je een gevoel krijgt bij de termen die binnen jouw branche gezocht worden.

Heb je niet genoeg aan Google Suggesties? Dan kan je dit proces herhalen in YouTube. YouTube is vooral een goede bron voor oriënterend zoekgedrag zonder commerciële intentie (See-fase keywords). Perfecte keywords voor goede blogs en video’s.

Forums

Dagelijks worden forums gebruikt om antwoord te krijgen op bepaalde vragen die je doelgroep heeft.

De input van deze forums is vaak een vraag. Die vragen die de doelgroep online stelt, zijn precies de vragen die wij willen weten.

Google is namelijk ook de antwoordmachine waar jouw doelgroep vragen in stelt.

Door te zoeken naar “forum” + zoekopdracht kom je terecht bij populaire forums die gaan over het onderwerp.

Quicktip: niet in iedere branche zijn Nederlandstalige forums goed toegankelijk. Door te zoeken naar Engelstalige forums en de vragen letterlijk te vertalen naar het Nederlands kom je ook achter nieuwe ideeën voor zoekwoorden.

Google Search Console

Staar je niet alleen blind op nieuwe zoekwoordideeën, maar kijk ook goed naar de zoekwoorden waar je website op dit moment al goed op rankt.

Hier gebruiken we Google Search Console voor. Ga naar search.google.com en selecteer de juiste property.

In het rapport Prestaties vind je de termen waar de website op dit moment al op vindbaar is. Je opent dit rapport door links op ‘Prestaties’ te klikken, of door het rapport te openen in het beginscherm.

Hier kan je bijvoorbeeld zoeken naar goed presterende zoektermen op basis van aantal klikken. Zo weet je welke termen op dit moment de meeste bezoekers op je website opleveren.

Door te sorteren op vertoningen, zie je de zoektermen waar je op dit moment veel op vertoond wordt, maar die niet per se veel klikken opleveren.

Deze informatie is goud waard. Google ziet je namelijk al als relevant voor deze term, maar je hebt nog niet de geschikte content om in de top 3 te ranken.

Kijk maar naar de vertoningen, klikken en positie in de onderstaande afbeelding.

Dit proces kan je herhalen voor pagina’s die goed scoren en veel klikken en vertoningen krijgen. In dit artikel ga ik er niet specifiek op in, maar deze informatie gebruiken de SEO-specialisten van DoubleSmart om de inhoud van artikelen uit te breiden en verder te optimaliseren.

Door te klikken op het tabje ‘Pagina’s’ krijg je een overzicht van de specifieke pagina’s met veel klikken en vertoningen.

Ahrefs (betaald)

De software Ahrefs gebruiken we zelf dagelijks. Het is een enorm waardevolle tool waar je verschillende inzichten uit kunt halen voor het zoekwoorden onderzoek.

Later in het blog behandel ik de functie ‘Keywords explorer’ in Ahrefs. Maar omdat we nog in de brainstormfase zitten, wil ik nu twee andere functies van Ahrefs laten zien.

Om te starten voeren we de URL van een concurrent in die op dit moment goed scoort. Let hierbij goed op of de concurrent de website op de www. of de non-www.-variant heeft draaien. Neem dit over in het zoekveld van Ahrefs.

Onder het kopje ‘Organische zoektermen’ vind je de termen waar de concurrent op dit moment veel verkeer op binnenhaalt. Eigenlijk bepaal je op dit moment de informatie die je net voor de eigen website uit Seach Console hebt gehaald, nu voor de concurrentie.

Via “Toppagina’s” vind je de pagina’s van de concurrent die zorgen voor het meeste verkeer vanuit Google.

Let op: Ahrefs is een tool met veel data, maar de data is gebaseerd op schattingen. De bezoekersaantallen zullen niet letterlijk overeenkomen met de werkelijkheid, maar geven een goede indicatie van de belangrijkste pagina’s en zoektermen.

De functie ‘Content Gap’ binnen Ahrefs vertelt je waar je concurrenten wél op ranken, maar jij nog niet. Om deze te gebruiken voer je de URL’s van een of meerdere concurrenten in en laat je Ahrefs weten wat jouw eigen website is.

15 Tools (gratis en betaald)

Voordat we de zoekwoorden gaan structureren, neem ik je mee in de top 15 gratis en betaalde tools die er beschikbaar zijn om zoekwoorden te vinden.

Geen stress, je hoeft ze niet allemaal te gebruiken. Kijk welke tool voor jou het beste werkt. Doe je het onderzoek zonder hulp van één of meer onderstaande tools, dan mis je veel inzichten. Daarnaast maken de tools het je gemakkelijk om de categorieën en inspiratie die je hebt opgedaan in de vorige fase verder uit te breiden.

Omdat alle voor- en nadelen benoemen in deze blog het doel van het blog voorbijstreeft, benoem ik in hoofdlijnen mijn belangrijkste bevindingen van de tools.

Google Keyword Planner / Zoekwoordplanner (gratis)

De afgelopen jaren heeft Google veel aan deze tool gesleuteld, waardoor de tool hier en daar wat in output achteruit is gegaan. Maar vandaag de dag is de Google Keyword Planner nog steeds een van de beste gratis tools die er beschikbaar zijn.

Logisch ook, want de data die je ziet, komt rechtstreeks uit de zoekmachine zelf. Dit maakt de data accuraat en betrouwbaar.

Omdat de tool de laatste jaren vooral geoptimaliseerd is om Google Ads campagnes mee te bouwen, heeft de tool ook wat beperkingen.

Zoekwoorden worden bijvoorbeeld vaak gebundeld met nauwverwante zoektermen en samengevoegd tot één zoekterm. Daarnaast is ‘Competition’ een label dat de concurrentie laat zien binnen Google Ads, niet voor SEO.

Dat gezegd hebbende is de Google Keyword Planner zeker een tool die je kunt gebruiken om nieuwe zoekwoorden te vinden.

SEMrush (betaald)

SEMrush is één van de grotere SEO-tools die je kunnen helpen met alle aspecten van zoekmachine optimalisatie.

Binnen de tool zijn diverse mogelijkheden om nieuwe zoekwoorden te vinden, zoekvolumes te achterhalen en concurrentie te analyseren.

Ga je SEMrush gebruiken? Neem dan eens een kijkje bij de Magic Tool, aan de hand van de uitgebreide filteropties en research mogelijkheden bevat deze tool veel functionaliteiten om breed en specifiek nieuwe zoektermen te ontdekken.

Ubersuggest (gratis & betaald)

De zoekwoorden tool is een tool die ontwikkeld is door SEO-expert Neil Patel. Heb je geen budget beschikbaar voor software? Dan is Ubersuggest één van de betere gratis varianten om je zoekwoorden onderzoek mee te doen.

In de gratis variant is het mogelijk om zoekvolumes, concurrentie en CPC’s op te halen.

Bovendien kan je nieuwe ideeën opdoen voor andere zoekwoorden en zie je de URL’s van de concurrenten waar je de strijd mee moet aangaan.

Een andere fijne optie binnen Ubersuggest is dat het je inspiratie geeft voor nieuwe onderwerpen. Via de ‘Content ideeën’ vind je diverse blogonderwerpen die in het verleden backlinks en social shares hebben gescoord.

Raven Tools (betaald)

Ben je marketeer, freelancer of werk je voor een agency? Dan val je binnen de doelgroep van Raven Tools.

Wij gebruiken de tool zelf niet, omdat de tool qua database en functionaliteiten niet kan opboxen tegen de tools SEMrush en Ahrefs, maar om de lijst compleet te maken wil ik hem toch even benoemen.

De tool heeft meer dan enkel de functies om een zoekwoorden onderzoek te doen. Sterker nog, de zoekwoorden functie is slechts één onderdeel van de tool. Zo is het mogelijk om je posities bij te houden, je website te optimaliseren, links te managen en kan je als marketingbureau duidelijke rapportages opstellen. Dat allemaal voor een redelijk vriendelijke prijs.

Long Tail Pro (betaald)

Dit was één van de eerste tools die ik zelf gebruikte toen ik startte met SEO.

Om eerlijk te zijn gebruik ik de tool niet meer. De reden dat ik hem niet meer gebruik is voornamelijk omdat de functies te weinig toevoegen ten opzichte van de andere gratis tools en betaalde tools die we dagelijks gebruiken.

SE Ranking (betaald)

Net als bij veel tools het geval is, is ook deze tool ontstaan vanuit een specifiek onderdeel en is de tool op dat onderdeel dan ook erg sterk. Bij SE Ranking is dit de rank tracker.

Als je zelf SEO doet en je wilt de voortgang in posities monitoren, dan is mijn advies om SE Ranking te gebruiken voor het monitoren van posities.

Binnen de tool is ook een Keyword Explorer, waarbij je nieuwe zoekwoorden kunt vinden. Zoekwoorden worden direct getoond met belangrijke metrics, zoals relevantie, zoekvolume, CPC, concurrentie en de KEI (Keyword efficiency index).

Keyword Surfer (gratis)

Deze tool is de gratis must-have voor iedereen die met SEO bezig is. Waar veel SEO’ers nog draaien op ‘Keywords Everywhere’, ben ik overgestapt naar ‘Keyword Surfer’, de variant die gratis meer data geeft en daardoor betere inzichten geeft.

In allerlei andere print-screens binnen dit blog zie je de zoekvolumes vermeld staan binnen het zoekvenster in Google. Dit is het werk van Keyword Surfer: je van de term die je zoekt direct het zoekvolume in het land dat je hebt geselecteerd.

De tool geeft ook suggesties van zoekwoorden die gerelateerd zijn aan je ingetypte zoekterm en veel met het onderwerp te maken hebben. Wederom met zoekvolumes in het land dat je hebt geselecteerd.

Keywordtool.io (gratis & betaald)

Van Keywordtool.io is een gratis variant en een betaalde variant nodig. De voordelen van deze tool is dat het ook inzichten geeft in zoektermen van bijvoorbeeld YouTube, Bing, Amazon, Instagram en Twitter, maar in de gratis variant worden de zoekvolumes verborgen.

Met wat trucjes kan je deze zoekvolumes wel achterhalen (bijvoorbeeld door te exporteren en vervolgens in te laden in Google Keyword Planner), maar dan verliest de tool zijn kracht.

De tool is namelijk juist erg sterk in het onderzoeken van specifieke zoekvragen. Zodra je deze termen importeert in de Google Keyword Planner, doet Google waar hij goed in is: de zoektermen bundelen en nauwverwante termen samenvoegen tot één term. En dat is precies wat je niet wilt bij een zoekwoorden onderzoek.

Ahrefs (betaald)

Deze zou bovenaan je lijstje moeten staan als SEO-specialist. Ga je serieus met SEO aan de slag? Dan moet je deze tool hebben.

Hoe je de tool gebruikt voor een concurrentieanalyse wordt eerder in het blog uitgelegd, maar met deze tool kun je nog veel meer.

Net als bij de andere tools zal ik me beperken tot de eigenschappen van de zoekwoordenfunctionaliteit.

Je kunt deze functionaliteit gebruiken om concurrentie te analyseren, zoekvolumes te achterhalen en nieuwe zoekwoordideeën op te doen.

De functie die we veel gebruiken om zoekwoorden onderzoeken te draaien is de functionaliteit ‘Having same terms’. Hierbij haal je alle zoekopdrachten inclusief volumes en andere interessante metrics op waarbij de ingevoerde zoekterm exact is opgenomen.

Answer the Public (gratis & betaald)

Ben je veel bezig met SEO-vriendelijke webteksten? En gebruik je zoekwoorden om inhoudelijke blogs te schrijven? Dan moet je deze tool kennen.

Eén van de eigenschappen van een goede landingspagina is dat de tekst antwoord geeft op de belangrijkste vragen van de gebruiker. Dit werkt ook altijd goed mee in de ranking van je pagina.

Answer the Public geeft je inzicht in deze vragen.

KWFinder (gratis & betaald)

Deze tool heeft een gratis variant, maar als je met KWFinder gaat werken is mijn advies om de betaalde versie te nemen. Dit is namelijk qua prijs-kwaliteit een erg goede tool om zoektermen mee te vinden.

Deze tool is een stuk goedkoper dan tools als Ahrefs of SEMRush. Met Ahrefs of SEMRush kun je echter wel gebruikmaken van een totale toolset voor je SEO. Als je echter puur op zoek bent naar een tool voor een zoekwoorden onderzoek, raad ik je aan om eens naar KWFinder te kijken.

KWFinder vindt nieuwe zoekwoordideeën en geeft dit weer in een goed overzichtelijk dashboard. De tool werkt erg intuïtief, waardoor hij ook voor een beginner goed te begrijpen en uit te lezen is.

MOZ (betaald)

Net als bij een aantal andere tools beperkt MOZ zich niet tot het vinden van nieuwe zoektermen. Het is complete software waarmee je veel meer kan dan enkel nieuwe zoektermen vinden.

De tool is betaald, maar heeft wel een gratis proefversie waarmee je een periode toegang kan krijgen tot een groot deel van de functionaliteiten.

Google Trends (gratis)

Zit je in een business waarbij je te maken hebt met seizoenen? Dan heb je Google Trends nodig om prioriteiten toe te kennen aan de taken die je gaat uitvoeren.

Zoekvolumes die weergegeven worden in de tools zijn gebaseerd op maandvolumes (totaal volume van afgelopen 12 maanden / 12 = gemiddeld maandelijks zoekvolume).

Verkoop je kerstverlichting? Dan zal het volume in december significant hoger liggen dan in januari.

De blauwe lijn laat zien wat de vraag naar kerstverlichting doet in december, de rode lijn laat zien dat er meer bureaustoelen worden gezocht tijdens de coronacrisis. Denk je dat dat iets met thuiswerken te maken heeft? 😉

Keyword Sheeter (gratis & betaald)

Keyword Sheeter (ook wel bekend als Keyword Shitter) is een tool die zich focust op de long-tail zoekvraag.

Waar deze tool erg sterk in is, is het achterhalen van enorme lijsten zoektermen. Omdat de gratis versie van de tool geen zoekvolumes of andere vormen van data laat zien, moet je deze lijsten gebruiken in een andere tool om zo te onderzoeken wat precies de interessante zoektermen zijn binnen de lijst. Je kan natuurlijk ook de zoekvolumes en de klikprijzen ‘kopen’, zodat deze zichtbaar worden in de tool.

Mergewords [Gratis]

Dit type tool kan niet in de lijst ontbreken, met name voor SEA campagnes is dit een veelgebruikte tool. Maar ook tijdens het doen van een zoekwoorden onderzoek voor SEO kan deze tool je helpen om lijsten keywords te genereren.

De functionaliteit van de tool is simpel. Je hebt 3 kolommen, de tool combineert de woorden met elkaar in alle mogelijke variaties.

Concurrentie

Hoe weet je of het interessant is om te willen ranken op een zoekopdracht in de organische zoekresultaten? En is het voor jouw website ook mogelijk om een toppositie te bereiken op dat zoekterm dat je in gedachten hebt? Gaat een zoekterm je wel genoeg opleveren in SEA om de hoge klikprijzen te bekostigen?

Dat zijn de juiste vragen om jezelf te stellen.

Je wilt namelijk niet dat je veel tijd hebt geïnvesteerd in een zoekterm, maar het niet voor elkaar krijgt om op de eerste pagina van Google te krijgen. De concurrentie zegt vaak iets over de commerciële waarde van de zoekterm, dus is vaak ook iets positiefs, zeker bij SEA.2

Long-tail vs Short Tail

Een eenvoudige manier om zoektermen te selecteren is door prioriteit te geven aan long-tail zoektermen. De concurrentie op long-tail zoektermen is lager dan op short-tail zoektermen, dat maakt de kans dat je daadwerkelijk gaat ranken in de top 3 van Google een stuk groter.

Het kiezen voor long-tail zoektermen is niet altijd de juiste strategie, short-tail zoektermen en long-tail zoektermen hebben beide voor- en nadelen.

Maar wat zijn precies long-tail zoektermen en short-tail zoektermen? Dat wordt visueel goed weergegeven in onderstaande afbeelding.

Wat is short-tail

De short-tail zoektermen zijn termen met hoge zoekvolumes, deze zoektermen zijn over het algemeen kort, omdat ze algemeen zijn en een breed onderwerp omschrijven, denk hierbij bijvoorbeeld aan de volgende termen:

  • Herenschoenen
  • Vakantiehuis
  • Rugzak
  • Boekenkast

Deze termen zijn erg competitief om meerdere redenen, de termen zijn populair omdat er veel op gezocht wordt. Op positie 1 scoren op dit soort termen zorgt voor veel verkeer en brengt een bepaalde autoriteit met zich mee. Een andere reden dat deze termen lastig zijn in je strategie is omdat de termen door veel verschillende websites bewust of onbewust gebruikt worden. Dat zie je aan de hoeveelheid resultaten die de exacte short-tail term laat zien in Google.

Wat is long-tail?

Long tail keywords zijn langere zoektermen, soms zelfs zoektermen die uit meer dan 3 zoekwoorden bestaan en meestal erg specifiek zijn. Zinnen als “boekenkast industrieel zwart” en “vakantiehuis huren in de ardennen” zijn voorbeelden van long tail keywords. Deze termen krijgen niet veel afzonderlijk zoekvolume (meestal ongeveer 10-200 zoekopdrachten per maand). Maar wanneer u ze bij elkaar optelt, zijn alle long-tail zoektermen bij elkaar, meer waard dan de short-tail zoektermen binnen je branche. En omdat ze minder vaak worden gezocht, zijn long tail-termen meestal niet erg concurrerend.

Autoriteit

De moeilijkheidsgraad om te scoren op een term is voor het grootste deel afhankelijk van je autoriteit. Je hebt namelijk zelf volledig in de hand hoe je website technisch in elkaar steekt en in welke staat de content is op je website.

Iets dat je in mindere mate in de hand hebt is de autoriteit. Partijen zoals Bol.com, Amazon, Wikipedia of andere grote jongens hebben dusdanig veel autoriteit dat je daarop websitebreed niveau niet aan kan tippen.

Een eenvoudige manier om dat te achterhalen is de term intypen in Google en kijken welke partijen scoren. Zijn dit grote namen? Dan is de kans groot dat de concurrentie hoog is.

Deze methode is niet 100% waterdicht. Daarom wil ik ook een andere manier aanstippen om de concurrentie te bepalen. Dit kunnen we doen aan de hand van PA / DA. Dit zijn metrics die je een beeld geven van de autoriteit van de websites en pagina’s waar je de strijd mee aan wilt gaan.

Omdat de tool van Website SEO Checker gratis is, is deze niet altijd even accuraat, maar in veel gevallen prima voor deze toepassing.

Zonder al te veel in uitzonderingen en uitleg te gaan de volgende take aways:

  • Hoge cijfers staan voor hoge concurrentie;
  • Het verschil tussen 1 en 10 is kleiner dan tussen 10 en 20, 10 en 20 kleiner dan 20 en 30 en zo voorts;
  • Pagina autoriteit (PA) zegt iets over de concurrentie op paginaniveau;
  • Domein autoriteit (DA) zegt iets over de concurrentie op websitebreed niveau;

Werk het onderzoek uit

Onderzoek doen naar passende zoektermen is een continu proces. Tóch raad ik iedere ondernemer en marketeer aan om minimaal eens per jaar een zoekwoorden onderzoek uit te werken in een sheet.

Start hierbij iedere keer weer bij de brainstormfase, zodat je zeker bent dat je geen sterke zoektermen mist.

Doe je het in één keer heel uitgebreid? Dan gaat dat je dubbel werk schelen in de toekomst.

Om je op weg te helpen kan je hier een gratis template downloaden: Download ons sjabloon

Super simpel, maar het is alles dat je nodig hebt.

Bepaal bij de kolommen zoekvolume, concurrentie en CPC welke tool je gaat gebruiken om het te achterhalen. Iedere tool heeft andere bronnen, ga je binnen één metric verschillende bronnen gebruiken dan is je onderzoek niet meer betrouwbaar.

Toelichting op de kolommen:

  • Categorie: Maak clusters aan binnen je zoektermen zodat je goed kan filteren in het totaaloverzicht van je onderzoek.
  • Zoekvolume: De gemiddelde zoekvolumes van de zoektermen, gebruik hiervoor de KeywordPlanner of een andere tool uit het overzicht.
  • Concurrentie: Hier komt de concurrentie van de zoekopdracht. Let op: de concurrentie vanuit de KeywordPlanner zegt niets over de concurrentie voor SEO. Dit heeft enkel betrekking op de SEA-concurrentie
  • CPC: De gemiddelde CPC’s van de zoektermen, gebruik hiervoor de KeywordPlanner of een andere tool
  • Customer journey: Kenmerk alle zoektermen met een volume van meer dan 100 met see, think, do of care
  • Opmerkingen: Aanvullende zaken die je wilt aangeven. Tip: kom je zoektermen tegen die tijdens het onderzoek nog niet interessant zijn, maar mogelijk later wel. Laat ze staan zodat je ze niet ‘kwijtraakt’.

Kies je zoektermen

Oké, het zoekwoorden onderzoek staat. Je hebt hem helemaal uitgewerkt en staat in de startblokken om aan de slag te gaan met SEO of SEA. Welke criteria gebruik je om prioriteiten toe te kennen?

Verwachte CTR

Welke CTR verwacht je op de zoekterm? Google verrijkt de zoekresultaten met allerlei vormen van informatie. Hoe meer ‘randzaken’ zichtbaar zijn, hoe meer afleiding er is van de klik.

Zie je bijvoorbeeld een featured snippet waar het antwoord op de zoekintentie gegeven wordt? Dan is de kans kleiner dat mensen daadwerkelijk doorklikken naar één van de andere websites.

Doe je SEO voor een zoekterm waar Google Search Ads, Google Shopping Ads en een local pack zichtbaar is? Dan zal je CTR lager zijn dan een zoekterm met enkel organische resultaten.

Concurrentie

Choose your battles. Kijk goed wie je concurrenten zijn op de zoektermen die je selecteert.

Start je net met SEO? Grijp niet te hoog, ga eerst eens testen met een term waar weinig tot geen concurrentie op zit, zodat je een gevoel kan krijgen hoe Google reageert op de aanpassingen.

Met Google Ads is het voornamelijk belangrijk dat je de rekensommetjes goed kent en je data scherp hebt. Stuur op ROAS of op CPA en bepaal aan de hand van deze KPI’s of je mee kan met de concurrentie op deze zoektermen.

Zoekintentie

Verdiep je in de zoekintentie van een zoekterm. Effectieve zoekmachine marketing draait allemaal om het geven van goede, relevante antwoorden in het juiste moment.

Je kan iedere zoekopdracht indelen in 4 fases, namelijk see, think, do en care.

Op zoekwoordniveau komen we dan hier op uit:

  • See: goede zithouding
  • Think: hoogte verstelbaar bureau
  • Do: ahrend in hoogte verstelbaar bureau
  • Care: ahrend verstelbaar bureau handleiding

Twijfel je over de commerciële waarde van een zoekterm? Kijk naar de geschatte CPC van een zoekterm. Hoge CPCs zeggen namelijk wat over de commerciële waarde. Zoektermen die nauwelijks zorgen voor conversies, worden uitgeschakeld door adverteerders in Google Ads wat zorgt voor een lage CPC. Andersom werkt het ook zo, op zoektermen met een hoge conversie wordt veel geboden, de topposities zijn in die situatie veel waard.

Trends in zoekgedrag

Als je in november je website op het gebied van de gratis zoekresultaten gaat optimaliseren voor kerstverlichting, ben je te laat.

Misschien een open deur, maar adverteren in februari binnen dezelfde categorie heeft ook niet zoveel zin.

Heb je een markt waarbij je te maken hebt met seizoensinvloeden, staar je dan niet blind op de zoekvolumes. Deze worden over het algemeen berekend op basis van het jaarvolume delen door 12.

De makkelijkste manier om te kijken is even Google Trends gebruiken om te checken of jij in een markt zit waarbij de zoekvolumes door het jaar heen verschillen.

Bonus: Patronen

Als je het over voorspelbaarheid hebt, zijn wij mensen maar simpele wezens. Daar kan een SEO en SEA-specialist mooi zijn voordeel mee doen. Specifiek in drie gevallen:

  • Niches die jaarlijks vernieuwen (zoals die van games, of van mobiele telefoons)
  • Nieuwe opkomende niches, waar op dit moment nog weinig volume is
  • Specifieke niches, waarbij je maar een kleine doelgroep hebt

Door namelijk patronen te herkennen vanuit het verleden, kan je zoekgedrag van de toekomst voorspellen. Óf, de eigenschappen van de zoekterm, doortrekken met het gehele assortiment.

We spreken van een patroon, als er drie of meer zoektermen dezelfde eigenschappen bevatten.

De telefoonhoesjes markt is hierbij een mooi voorbeeld.

Je ziet dat alle zoekopdrachten hetzelfde zijn opgebouwd, namelijk [merk] [type] hoesje.

Laten we dit ook eens testen bij Samsung.

Er zitten een aantal afwijkers tussen, maar de trend is gelijk [merk] [type] hoesje. Dit kan je bij ieder willekeurig merk doen, maar je zal hetzelfde patroon zien.

Deze patronen kan je perfect gebruiken om je SEO schaalbaar te maken. Voor bovenstaand patroon zou je namelijk perfect een productfilter kunnen maken, of een gelaagde navigatie waarbij alle combinaties naar voren komen.

Je kan de patronen in het zoekgedrag ook gebruiken om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Weet je namelijk naar wat voor eigenschappen jouw ideale klant zoekt? Dan kan je hier de informatie op afstemmen in de content van je website.

Aan de slag

Het blog heb ik zo praktisch mogelijk proberen te houden, dus ik hoop dat je er direct mee aan de slag kunt. Het doel van het artikel is een A tot Z handleiding te geven voor het doen van het zoekwoorden onderzoek, heb je dit zo ervaren? Dan zou het ons helpen als je het artikel deelt in je netwerk, via LinkedIn, of een gerelateerde website.

Laat het me ook gerust weten als het je niet is gelukt om een goed kwalitatief onderzoek te doen, aan de hand van deze feedback kan ik het blog verder verbeteren.

Wil je aan de slag met SEO of SEA en het zoekwoorden onderzoek door ons laten uitvoeren? Ik sta je graag te woord om je te vertellen over de mogelijkheden die DoubleSmart biedt.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEO?

We hebben een hele SEO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO-experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Sjoerd van de Giessen

SEO-specialist

Stort Sjoerd zich op jouw SEO-campagne, dan weet je één ding zeker: als ervaren AI-gedreven SEO-specialist laat hij een vraagstuk pas los als alle kansen optimaal zijn benut. Proactief meedenken op strategisch vlak maakt hem enthousiast en een stapje extra zetten voor zijn klanten doet hij maar al te graag.