Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Harde conversie of Hard conversion staat voor een conversie die direct voortvloeit uit een actie vanuit de aanbieder. Dit kan een verkoop zijn via een telefonische overeenkomst, het kopen van een product in een fysieke winkel, of het bestellen van een product in een webshop. Wat is een Harde conversie en hoe verschilt dit met de Zachte variant?

Definitie Harde conversie

Een conversie ontstaat wanneer iemand een handeling heeft verricht waarmee een vooropgesteld doel wordt behaald. Wanneer dit een directe lijn is naar het einddoel spreken we van een Harde conversie. Er is hierbij sprake van een intentie bij de consument, door actie te ondernemen komt hier het gewenste resultaat uit. Dit kan bijvoorbeeld een aankoop betreffen, maar het hoeft niet altijd een financiële transactie te zijn. Akkoord geven op een propositie is bijvoorbeeld ook mogelijk, of een persoon overhalen om op een specifieke politieke partij te stemmen.

Zachte conversie

De betekenis van Harde conversie is een direct resultaat uit een actie, bij Zachte conversie of Soft conversion vindt er een conversie plaats die niet direct resulteert in een verkoop. Eenvoudig gesteld is duidt dit op het verschil tussen intentie en interesse. Dit kan bijvoorbeeld het inschrijven zijn op een Nieuwsbrief, of het downloaden van een gratis e-book. Dit zijn conversies met als doel om later de geïnteresseerde partij tot een financiële transactie of ander vooropgesteld doel te bewegen.

Marketing en conversies

Zowel bij online als offline marketing wordt naar de gewenste conversie toegewerkt. De intentie van de klant en het einddoel van de aanbieder bepaalt of er sprake is van een Harde of Zachte conversie. In beide gevallen kunnen er nieuwe conversies of transacties plaatsvinden. Zo kan een korting op een volgende aankoop tot een nieuwe conversie leiden. In praktijk wordt er doorgaans van beide methoden gebruik gemaakt om de potentiële klant succesvol door de verkoopfunnel te leiden.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z