Volledige begrippenlijst

Link Farm

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Een Link Farm is een groep websites die naar elkaar linken in een groep. Deze groep kan handmatig worden samengesteld, het kan ook geautomatiseerd worden middels het gebruik van speciale scripts. Naast het koppelen van gerelateerde webpagina’s wordt Link Farming vaak toegepast om websites kunstmatig hoger te laten scoren in zoekmachines en is een vorm van Black-Hat SEO. Wat is Link Farm en is deze methode geschikt voor zoekmachine optimalisatie?

Definitie Link Farm

Bij een Link Farm zullen er een aantal websites naar elkaar verwijzen, dit kunnen bijvoorbeeld filialen zijn van een winkelketen die via de hoofdpagina aan elkaar gekoppeld worden. Het kan ook een netwerk zijn van gerelateerde websites die dezelfde doelgroep bedienen. In veel gevallen is een Link Farm een grote collectie van websites met als enige doel de SEO waarde te verhogen om zo hoger te scoren in de zoekresultaten.

Is Link Farming goed voor SEO?

De waarde van een webpagina wordt bepaald op een aantal interne en externe factoren. Als veel externe websites naar een specifieke pagina verwijzen zal de autoriteit van de bronpagina stijgen, wat weer leidt tot een hogere positie in de zoekresultaten. Met Link Farming worden er vele websites op deze wijze aan elkaar gekoppeld, wat in theorie de positie van deze sites zal versterken. Omdat hier in het verleden enorm veel misbruik van werd gemaakt is deze handelswijze voor een groot deel beperkt door zoekmachines als Google. Wanneer de links niet relevant zijn (bijvoorbeeld wanneer een blog over kinderspeelgoed linkt naar een winkel met alcoholische dranken) kan dit een negatief effect hebben op de positie van de bronpagina. Ook wanneer de bron niet bewust gekozen heeft voor deze link.

Link Farming heeft tegenwoordig vooral een negatieve connotatie en onze SEO specialisten adviseren om deze vorm van linkbuilding niet toe te passen binnen je SEO strategie. Hoewel de werking in theorie voordelig kan zijn voor zowel de websites als voor de bezoekers, werd er dusdanig veel misbruik van gemaakt dat de toepassing van deze SEO techniek momenteel steeds minder ingezet wordt als marketinginstrument.