Attentiewaarde, of in het Engels Attention Value, staat voor de waarde die een product of dienst vertegenwoordigt, en de aandacht die je nodig hebt van de beoogde klant om tot conversie over te gaan, of de interesse op te wekken. Het bepalen van deze waarde is niet altijd even duidelijk, en hangt af van diverse factoren. Wat is de attentiewaarde betekenis en hoe ga je hier als marketing specialist of bedrijf mee om?
Je zult niet gauw een iPhone advertentie van Apple zien op een bushokje, de nieuwe burger van McDonalds’ kom je daar wel tegen. Apple producten hebben een zeer hoge attentiewaarde, op het moment dat ze een persbericht uitsturen zullen media hier uitgebreid aandacht aan besteden en consumenten lezen deze informatie graag. Een nieuwe burger is minder spannend en vereist flink wat promotie om de boodschap over te brengen. Met name sectoren waar veel concurrentie is met weinig onderscheidend vermogen bezitten een lage attentiewaarde. Waarde is een subjectief begrip, het gaat lang niet altijd om een fiscale waarde. Voor marketing en promotie doeleinden zijn aandacht en interesse belangrijke factoren. Manieren om het succes van een bedrijf of product te stimuleren zijn:
Om de attentiewaarde bij artikelpresentatie te verhogen moet de marketeer weten welke status het bedrijf, product of dienst heeft.
In de jaren negentig van de twintigste eeuw maakte Apple commercials waarbij suffe PC gebruikers negatief werden vergeleken met hippe Mac gebruikers. Toch waren het de iPod en iPhone die het bedrijf een hoge attentiewaarde hebben gegeven. Tesla heeft zich geprofileerd als innovatief bedrijf, en scoort veel beter dan andere merken die elektrische auto’s bouwen. Het is een beetje innovatie, een beetje tegendraads handelen en ook zeker een kwestie van op het juiste moment de juiste boodschap naar buiten brengen.