Een bestemmingspagina is de pagina waar je een bezoeker naartoe stuurt vanuit bijvoorbeeld een banner, Facebook post of een andere link. Hoewel de scheidingslijn tussen bestemmingspagina en landingspagina niet voor iedere SEO specialist op dezelfde plek wordt gelegd, zijn het toch twee verschillende soorten pagina’s. Wat is bestemmingspagina, wat kun je ermee, en wat is het verschil met een landingspagina?
In veel gevallen zal de bestemmingspagina de hoofdpagina van de website zijn, toch is dat lang niet altijd het geval. Stel je laat een banner plaatsen naar jouw webshop. Dan kan de bestemming de hoofdpagina zijn, maar ook een subcategorie pagina in de webshop. Wanneer je bewust vanuit een andere site of pagina op je eigen site naar een nieuwe URL linkt kun je spreken van een bestemmingspagina.
Bij een bestemmingspagina betreft het altijd een specifieke link naar een pagina op jouw website, doorgaans een reeds bestaande pagina. Een landingspagina is vaak ingericht om hoog te scoren in zoekmachines om daarmee bezoekers te trekken. Dit kan een doorverwijzing pagina zijn, maar dat hoeft niet. Het voornaamste verschil tussen een bestemmingspagina en landingspagina is de specifieke link die gelegd wordt. Bij een banner, melding op Twitter of een Facebook post wordt specifiek naar de bestemming verwezen, bij een landingspagina betreft het meestal een pagina die middels SEO in de zoekresultaten te vinden is.
In termen van online marketing zal de bestemming tot conversie moeten leiden. Zodra iemand deze pagina bezoekt, is het de bedoeling om een product of dienst te verkopen, of op een andere wijze de bezoeker aan te zetten tot actie. Zorg er dus voor dat de pagina overeenstemt met de tekst of de grafische elementen, en dat knoppen en links die geklikt moeten worden duidelijk zichtbaar zijn. Je hebt immers de bezoeker op de pagina gekregen, nu zal er een actie uit moeten voortvloeien.